روش مطالعه زیست

شیوه مطالعه درس زیست شناسی

درصد پایین درس زیست در کنکور می‌تواند کار شما را تمام کند! اهمیت این درس در کنکور تجربی بر کسی پوشیده نیست و حتما می‌دانید که برای قبولی در رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی، لازم است بر این درس تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.اما دست و پنجه نرم کردن با این غول بی شاخ و دم کار راحتی نیست. با این حال، کسانی هستند که این کار را به روش خود انجام داده‌اند و درصد خوبی کسب کرده‌اند. در این مقاله مهم‌ترین نکات مطالعه زیست را از زبان کسی که در کنکور ۹۶ بیش از ۷۰ درصد را در درس زیست زده می‌شنویم و با تکنیک‌های او آشنا می‌شویم. پس ما همراه باشید.

05-min

🔰 مهم‌ترین عامل: روزانه مطالعه کردن

کافیست حتی یک روز خواندن زیست را فراموش کنید و می‌بینید که با افت تراز مواجه خواهید شد. وقتی زیست را به طور مداوم و با برنامه می‌خوانید، معمولا هنگام تست زدن بین دو گزینه مردد می‌شوید و در نهایت با احتمال بالایی گزینه صحیح را انتخاب می‌کنید. اما اگر برای مدتی خواندن زیست را کنار بگذارید، می‌بینید که زمان تست زدن بین تمام گزینه‌ها سردرگم هستید و نمی‌توانید گزینه صحیح را پیدا کنید. اما برای مثال با درسی مثل ریاضی یا فیزیک به چنین مشکلی برنخواهید خورد و روزانه مطالعه کردن آن‌ها به اندازه درس زیست ضروری نیست. با مثالی بهتر، تاثیر مداوم زیست خواندن را برایتان توضیح خواهم داد؛ اگر از فردی که در کنکور ۹۰ درصد زیست زده بعد از یک هفته دوباره آزمون بگیرید، می‌بینید که افت محسوسی دارد. اما اگر از کسی که درصد بالایی در درس ریاضی داشته باز آزمون گرفته شود، افت چندانی نخواهید دید.
پس تاثیر روزانه خواندن درس زیست در ساعت ثابتی در روز را فراموش نکنید.

🔻 انتخاب روش مطالعه زیست

هر روشی برای درس خواندن خوب است، اما سوال مهم این است که آیا روش‌تان در روتین روزانه‌تان جایی دارد؟ چندوقت است که از این روش استفاده می‌کنید؟ آیا منبعی جامع و ثابت، و یک منبع کمکی برای این درس دارید؟ برای مثال، کتاب درسی منبع اصلی شماست. آیا بعد از زدن تست‌ها، نکات مربوط به هر تست را به کتاب درسی خود اضافه می‌کنید؟ فراموش نکنید که نکات را به منبع اصلی خود اضافه کنید تا هربار که می‌خواهید منبع اصلی را بخوانید، نکات مهم هم برایتان مرور شود.

information-case-study-research-verification-analysis-sketch-min (1)

🔻 بهترین روش از نظر رتبه برتر کنکور

یک پاراگراف را انتخاب کنید و بدون اینکه بیش از حد روی آن وسواس به خرج دهید، خوب بخوانید. آن را برای خودتان توضیح دهید که مطمئن شوید آن را فهمیده‌اید؛ و اگر قسمتی را نفهمیدید، کنار آن یک علامت بگذارید که برای خوانش در دور بعدی با دقت بیشتری آن را بخوانید. شما قرار نیست از همان ابتدا مفاهیم را به صورت عمیق بخوانید. معمولا یادگیری نکاتی که در بار اول برایتان سخت بوده، با توجه به اینکه در دور دوم بخش‌های قبل و بعد آن را خوانده‌اید راحت‌تر می‌شود.

🔻 اهمیت کتاب درسی زیست در کنکور

کتاب درسی اهمیت بسیار بالایی دارد و لازم است به تک‌تک مباحث آن تسلط کامل داشته باشید. اما فقط کتاب کافی نیست. می‌توانید یک منبع جامع داشته باشید که مطالب کتاب را هم پوشش دهد و به همان اتکا کنید.

🔻 تکرار، عاملی مهم

می‌توان تکرار مطالب را از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور برشمرد. بعضی به سه دور، بعضی به پنج دور و برخی به هشت دور تکرار نیاز دارند. این موضوع بستگی به استعداد و سرعت یادگیری شما در این درس دارد. اما ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا برای این همه دوره کردن زمان کم نمی‌آوریم؟ خیر! شما با هر بار خواندن کتاب، تسلط بیشتری بر مطالب آن پیدا می‌کنید و برای مرور آن در دفعه بعدی، زمان کمتری نیاز دارید. پس سرعت شما در هر بار دوره کردن و تکرار بیشتر می‌شود و مهارت بیشتری در آن کسب می‌کنید‌.

🔻 بهترین ساعت برای مطالعه زیست چه زمانی است؟

معمولا خواندن این درس در صبح، حدود دو ساعت بعد از بیداری توصیه می‌شود. صبح‌ها درگیری ذهنی کمتر است و ذهن ما برای مطالعه آزاد است و آمادگی نسبتا خوبی دارد. اما در عین حال می‌شود گفت که زمان مطالعه زیست سلیقه‌ای است و باید ببینید که در چه ساعتی از روز انگیزه و بازدهی بیشتری دارید. چند روز درس خواندن در بازه‌های زمانی مختلف روز مثلا صبح، عصر و شب را امتحان کنید و با توجه به نتیجه، ساعتی از روز را ‎‌که بالاترین بازدهی را احساس کردید، به عنوان زمان مطالعه درس زیست خود انتخاب کنید.

🔻 حاشیه نویسی، راه میانبر

یکی از تکنیک‌هایی که در مطالعه زیست شناسی کنکور باید انجام دهید، حاشیه نویسی است. بعد از زدن تست مربوط به هر بخش یا خواندن نکاتی جدید، آن‌چه را که آموخته‌اید کنار هر بخش و پاراگراف، حاشیه نویسی کنید. این کار باعث می‌شود که با هر بارمرور منبع اصلی، آموخته‌هایتان از کتاب‌های دیگر را هم بخوانید و همه نکات مهم آن را یک‌جا داشته باشید.

🔻خلاصه نویسی درس زیست چگونه است؟

خلاصه نویسی در یک دفتر جدا را فراموش کنید. این کار وقت‌گیر است و مرور را برایتان سخت می‌کند. به جای خلاصه نویسی، نکات را در حاشیه منبع اصلی یادداشت کنید تا در مرورهای بعدی همه چیز را در یک کتاب داشته باشید و یک‌جا مرورشان کنید.

🔻 روزی چند ساعت زیست بخوانیم؟

با توجه به اینکه درس زیست ضریب ۱۲ را دارد، پس باید زمان زیادی را به این درس اختصاص دهید. کمیت و کیفیت مطالعه هر دو برای موفقیت در کنکور ضروری هستند. حتی اگر کیفیت مطالعه‌تان بسیار بالا باشد و از بهترین روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور استفاده کنید، اما ساعت مطالعه کمی به این درس اختصاصی دهید نتیجه چندان دلچسبی کسب نخواهید کرد.
همان‌طور که گفته شد، هرروز مطالعه زیست را در برنامه خود قرار دهید و حداقل ۲۵ درصد از کل ساعت مطالعه شما مربوط به درس زیست شناسی باشد. مثلا اگر ۴۰ ساعت در هفته مطالعه دارید، حداقل ۱۰ ساعت از این حجم مطالعه برای درس زیست شناسی باشد. ساعات مطالعه را بین مطالعه کتاب‌ها و دیدن ویدیو و تست زدن تقسیم کنید.

thoughtful-male-programmer-software-developer-ponders-program-code-looks-away-eats-burger-holds-papers-wears-yellow-clothes-spends-time-making-project-min

🔻 باید از چند منبع استفاده کنیم؟

این‌جا لازم است برگردیم به جمله کلیشه‌ای “به جای این‌که چند کتاب بخوانید، یک کتاب خوب را چندین بار بخوانید”. یک منبع اصلی و یک منبع کمکی کافی است‌. و زمانی سراغ منبع دوم بروید که کتاب یا جزوه‌ اصلی خود را انتخاب کرده باشید، نکات یک کتاب تست را در آن نوشته باشید و تست‌های کتاب خود را بیش از دو بار زده باشید. عوض کردن کتاب فقط وقتتان را هدر می‌دهد.

🔻چه تعداد تست‌ بزنیم؟

برای تست زدن یک الگوی ثابت وجود ندارد. تعداد نجومی و غیرقابل دسترس تعیین کردن برای تست‌زنی کار اشتباهی‌ست. بر اساس نیاز شخصی خود تست بزنید. یعنی با توجه به حجم درسی که می‌خوانید، تعداد تستی که نیاز دارید را بزنید.

امیدوارم که تجربیات دکتر اکبری، دانش‌آموخته رشته داروسازی برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات مشاوره روزانه از آکادمی دکتر اکبری از این لینک استفاده کنید.

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.