چگونه رتبه برتر شویم

برنامه روزانه دانش آموزان موفق

حتما شما هم با دیدن افراد موفق یا کسانی که رتبه‌های برتر کنکور را کسب می‌کنند، از خودتان پرسیده‌اید که چه چیزی آن‌ها را از بقیه متمایز کرده؟ تفاوت آن‌ها با افراد معمولی چیست؟ شاید برایتان عجیب باشد اما اکثر این افراد، هوشی مشابه بقیه دارند و فقط سبک زندگی آن‌‌ها این تفاوت را رقم زده. عاداتی کوچک که در طولانی مدت، تفاوتی بزرگ رقم می‌زنند.

عادات سمی‌ای که در سبک زندگی‌مان جا خوش کرده‌اند و جای عادات خوب و مفید را گرفته‌اند، مانعی بزرگ بین ما و رسیدن به هدفمان ایجاد می‌کنند. با ما همراه باشید تا راز انسان‌های موفق برای رسیدن به هدفشان را برای شما بگوییم.

برنامه درس خواندن

🔰 بیدار شدن به محض شنیدن صدای آلارم

کسی که قرار است به زودی رتبه برتر کنکور شود، برای خواب و بیداری خود ساعت مشخصی دارد و بیدار شدنش را به تعویق نمی‌اندازد. صبحانه خوردن را فراموش نمی‌کند و برای آن نیم ساعت وقت می‌گذارد. روزهایی که خیلی احساس خواب‌آلودگی دارد، با گرفتن یک دوش کوتاه یا ورزش صبحگاهی حس خواب‌آلودگی را از خود دور می‌کند و خودش را برای درس خواندن آماده می‌کند.

🔻 با افرادی که با شما هم‌مسیرند معاشرت کنید

معاشرت با افرادی که سبک زندگی سالمی ندارند و هدف‌شان با شما متفاوت است، شما را از تلاش برای رسیدن به هدفتان دلسرد می‌کند. با کسانی که ساعات مطالعه بالایی دارند و همواره به برنامه‌ریزی خود پایبندند معاشرت کنید تا شما را با انگیزه نگه دارند. در ارتباط بودن با آدم‌هایی که عادات منفی دارند، بر روی شما هم تاثیر منفی می‌گذارد.

برنامه ریزی درس خواندن

🔻 دوری از هدر دادن زمان

زمان برای همه ما مهم است، اما برای رتبه برترها طلاست. افراد موفق از هر دقیقه خود با برنامه استفاده می‌کنند و از هر روز خود برای پیشرفت بیشتر استفاده می‌کنند. به جای هدر دادن وقت خود با فضای مجازی، از آن هوشمندانه استفاده کنید.

بخوانید(مدیریت زمان در استفاده از گوشی) …

🔻 اولویت‌بندی کارها، از آسان به سخت

وقتی روز خود را با انجام کارهای کوچک شروع می‌کنید، انگیزه بیشتری برای ادامه روز و انجام کارهای مهم بعدی پیدا می‌کنید. افراد موفق برای روزهایی که شروع درس خواندن برایشان سخت است، با اولویت‌بندی وظایف برنامه‌شان را مدیریت می‌کنند.

🔻 سریع عملی کردن تصمیمات

برنامه‌ریزی کردن بدون عملی کردن آن، کاری بیهوده است. جالب است بدانید که افراد موفق خیلی وقتشان را صرف تصمیم‌گیری نمی‌کنند و برای برنامه‌ریزی کردن بیش از حد صرف نمی‌کنند، بلکه وقتشان صرف عملی کردن تصمیمات می‌کنند.

🔻 مدیریت هیجانات و احساسات

قطعا برای همه پیش می‌آید که بعضی روزها با دلایلی شخصی احوالات خوبی نداریم. احساساتمان جریحه‌دار می‌شود و غمگین هستیم. چنین شرایطی در زندگی همه رخ می‌دهد، اما تفاوت آن‌جایی رقم می‌خورد که بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید و به غم و اندوهتان غلبه کنید. اگر می‌خواهید شبیه افراد موفق باشید، نباید اجازه دهید احساسات و عواطف، شما را عقب بیندازد.

🔻 حفظ تعادل

سعی کنید تعادل را در زندگی‌تان برقرار کنید، بیش از حد در عملی کردن برنامه‌ها فرو نروید و خانواده و علایقتان را فراموش نکنید. همواره زمانی را برای سپری کردن با خانواده‌تان اختصاص دهید و تا جایی که به برنامه‌تان آسیبی نمی‌رساند، به علایق‌تان رسیدگی کنید. نگه داشتن تعادل بین چند بعد مختلف در زندگی، به بهبود روانتان کمک می‌کند و استرس را از شما دور می‌سازد

🔻 ورزش ذهنی، ورزش جسمی

با ورزش کردن، مخصوصا ورزش صبحگاهی از رخوت دور می‌مانید و با انرژی بیشتری به سراغ انجام برنامه‌ها می‌روید. هم‌چنین به سلامت جسمانی خود هم کمک بزرگی می‌کنید. اما از ورزش ذهنی هم غافل نشوید. برای پیشرفت کردن به یک ذهن فعال و خلاق نیاز دارید. تمرین‌های مختلفی برای فعال کردن بیشتر ذهن و بالا بردن کارآیی مغز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

🔻مدیتیشن کنید

مدیتیشن برای مقابله با اضطراب، منجسم کردن افکار و افزایش تمرکز تاثیر ویژه‌ای دارد. سعی کنید هرشب قبل از خواب مراقبه کنید و نیازی نیست حتما طبق متد روز مدیتیشن این‌کار را انجام دهید! با هر روشی که بلدید، حتی با دعا کردن و شکرگذاری ذهن‌تان را از افکار منفی خالی کنید و بر مسائل مهم تمرکز کنید

🔻داشتن خواب کافی

تلاش کردن برای رسیدن به اهداف بزرگ خوب است، اما حواستان باشد به قدری بر درس خواندن تمرکز نکنید که خوابیدنتان مختل شود. هرشب ۶ الی ۸ ساعت بخوابید و سعی کنید سر یک ساعت منظم به رخت‌خواب بروید. خواب نامنظم هوشیاری مغزتان را پایین می‌آورد.

🔻به کم راضی نشوید

مهم نیست که چه هدفی دارید، مهم این است که در چیزی که انتخاب کرده‌اید بهترین باشید. به استانداردهای معمولی راضی نباشید و بهترین‌ها را برای خود انتخاب کنید. هیچ فردی با دست‌کم گرفتن خود و انتخاب‌های معمولی، به موفقیت‌های سطح بالا دست پیدا نکرده است.

🔻یادداشت برداری از کارهای انجام شده

به عقب انداختن کارها، یکی از آسیب‌زننده‌ترین کارها برای برنامه‌تان است. افراد موفق برای این‌که کارها را به موقع انجام دهند، یک دفتر برنامه‌ریزی دارند و فعالیت‌های روزانه خود را در آن یادداشت می‌کنند که چیزی از قلم نیفتد. هم‌چنین با نوشتن دستاوردهای خود در ژول آن روز، به خود انرژی مثبت و انگیزه تزریق می‌کنید.

می‌توانید با ساخت یک بولت ژورنال برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشید و از انجام کارها عقب نیفتید.
بیشتر بخوانید(برنامه ریزی به روش بولت ژورنال)…

🔻مهمانی‌های شبانه تا دیروقت ممنوع!

مهم است که افراد مهم زندگی‌تان را کنار نگذارید و ارتباطات خود را حفظ کنید، اما حواستان باشد که مهمانی‌های طولانی کل روز شما را می‌کشد. از هر چیزی که شما از برنامه‌تان عقب می‌اندازد دوری کنید و دیدارهای کوتاه را جایگزین کنید.

🔻رو به رو شدن با سختی ها

مهم است که افراد مهم زندگی‌تان را کنار نگذارید و ارتباطات خود را حفظ کنید، اما حواستان باشد که مهمانی‌های طولانی کل روز شما را می‌کشد. از هر چیزی که شما از برنامه‌تان عقب می‌اندازد دوری کنید و دیدارهای کوتاه را جایگزین کنید.

برنامه دوران کنکور

مهم است بدانید که افراد موفق و کسانی که در کنکور رتبه خوبی کسب کرده‌اند، همه سختی‌های این راه را به جان می‌خرند و می‌دانند که تسلیم شدن مساوی با شکست است. دست کشیدن از هر عادت مهم و مفید برابر با چند قدم از عقب ماندن از هدفتان است. حتا اگر تا امروز سبک زندگی اشتباهی را دنبال می‌کرده‌اید، باز هم فرصت دارید. سعی کنید با در پیش گرفتن عادات مثبت و مفید شبیه افراد موفق عمل کنید و در نهایت واقعا یک الگوی موفق باشید.

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

بهبود مطالعه با قانون ۵ ساعت بنجامین فرانکلین

آنچه در این پست میخوانید 🔰 تاریخچه روش ۵ ساعت 🔰 روش ۵ ساعت چیست؟ 🔻 مولفه‌های مهم قانون ۵…

بیشتر بخوانید

روش مطالعه زیست

آنچه در این پست میخوانید شیوه مطالعه درس زیست شناسی 🔰 مهم‌ترین عامل: روزانه مطالعه کردن 🔻 انتخاب روش مطالعه…

بیشتر بخوانید

عوامل کاهش ساعت مطالعه

آنچه در این پست میخوانید ۵ عامل کاهش ساعت مطالعه 🔰 عدم برنامه ریزی یا برنامه نادرست 🔰 افراط و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.