راه های افزایش تمرکز

بازدهی بالا حین مطالعه از مهم‌ترین خواسته‌‌های دانش‌آموزان و از تاثیرگذارترین عوامل موفقیت است. حفظ تمرکز برای رسیدن به این هدف عاملی مهم و کلیدی است.

🔰 ۶ روش برای اینکه تمرکز خود را بالا ببریم

بازدهی بالا حین مطالعه از مهم‌ترین خواسته‌‌های دانش‌آموزان و از تاثیرگذارترین عوامل موفقیت است. حفظ تمرکز برای رسیدن به این هدف عاملی مهم و کلیدی است.

ممکن است شما هم گاهی حین انجام برنامه‌های خود به سرتان بزند که شبکه‌های اجتماعی خود را چک کنید، رمانی از کتابخانه بیاورید و بخوانید یا به صدای تلویزیون که مادرتان مشغول تماشای آن است گوش کنید. اگر این حواس پرتی‌ها مشکلی است که شما هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، در این مقاله با ما همراه باشید. می‌خواهیم با چند روش کارآمد به شما کمک کنیم که با حواس‌پرتی‌ها مقابله کنید و بازدهی بهتری داشته باشید.

🔰 فعال بودن حین مطالعه

افزایش تمرکز 5

ذهن انسان تمایلی همیشگی به درگیر بودن و فعالیت داشتن دارد. اگر حین درس‌خواندن یا انجام فعالیت‌تان دچار حواس‌پرتی و از دست رفتن تمرکز می‌شوید، پس نیاز دارید که ذهنتان را بیشتر درگیر انجام آن کار کنید.

فقط حرکت دادن چشم روی خطوط کتاب کافی نیست. یک برگه و خودکار برای همراه کردن خود با درس یا هایلایتر و مداد برای دنبال کردن مطالب داشته باشید.

🔽 طرح سوال

طرح سوال پیش از مطالعه و حین مطالعه، شما را وادار می‌کند که به طور فعالانه و با دقت و عمق بیشتری مطالعه کنید. حتی می‌توانید بعد از خواندن مطلب، سوالاتی از خود بپرسید و میزان دقت‌تان را بسنجید. اما در این کار خیلی وسواس به خرج ندهید. با مرور دوباره دروس در زمان مقرر، مطالب بیشتر در ذهنتان تثبیت می‌شود.

🔽 تند خوانی

بعضی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که هرچقدر زمان بیشتری برای مطالعه صرف کنند، آن مطلب را بهتر یاد می‌گیرند. اما فراموش نکنید که با پایین بودن سرعت مطالعه، ذهن ما وقت اضافه می‌آورد و خود را با افکار مختلف سرگرم می‌کند. پس لازم است که گاهی با تندخوانی، تمرکز بیشتری برای خود ایجاد کنیم.

🔰 کنترل صحبت با خود هنگام مطالعه

افزایش تمرکز 2

اکثر ما حین مطالعه به صورت ناخودآگاه با خود صحبت می‌کنیم که یکی از دلایل آن فعال نبودن ذهن هنگام مطالعه است. گاهی وقت‌ها این گفت‌گوی ذهنی به شکل رویاپردازی و گاهی به شکل سرزنشگرانه و منفی است.

🔽 رویا پردازی

اگر قوه تخیل‌تان با اراده و عملکردتان همسو نباشد، این رویاپردازی برای شما سودی نخواهد داشت! روانشناسان می‌گویند که قدرت تخیل ما، قوی تر از قدرت اراده است. پس سعی کنید عملکردتان را هم با رویاهایتان همسو کنید که رسیدن به آن‌ها برایتان راحت‌تر شود.

🔰 پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

افزایش تمرکز 4

شما می‌توانید حین مطالعه با جملات انگیزشی و تشویق‌کننده خود را به ادامه‌ی درس‌خواندن تشویق کنید، اما اگر این جملات انگیزشی جای خود را به جملات سرزنشگرانه بدهد، ما را از ادامه درس‌خواندن و تلاش کردن دلسرد می‌کند. خود را با دیگران مقایسه نکنید و انتظارات غیرمنطقی از خود نداشته باشید.

🔰 تکنیک "حالا این جا باش"

این تکنیک بسیار ساده و در عین حال راهگشاست.هر زمان که احساس کردید ذهن‌تان از مطالعه فاصله گرفته‌ و مشغول پریدن از شاخه‌ای به شاخه دیگر است، با خودتان بگویید حالا این جا باش و توجه‌تان را به جایی که می‌خواهید برگردانید. حالا وقت آن است که تا جایی که می‌توانید این حالت را حفظ کنید و پرش ذهنی بعدی‌تان را کنترل کنید. اما اگر باز هم دچار پرش ذهنی شدید، بار دیگر از همین تکنیک استفاده کنید. با استفاده مستمر از این تکنیک، بعد از مدتی متوجه می‌شوید پیشرفت کرده‌اید و فواصل زمانی بین پرت شدن حواستان بیشتر می‌شود.

🔰 مکان مناسب برای مطالعه

افزایش تمرکز 5

به وجود آوردن شرایط محیطی مطلوب برای درس خواندن نکته‌ای حائز اهمیت است.

به دنبال کمالگرایی و پیدا کردن مکانی که سکوت کاملا در آن حکم فرما باشد نباشید، بلکه سعی کنید خود را با محیط وفق دهید و تا حد امکان شرایط را بهتر کنید.

🔽 نور متعادل

درس خواندن در نور کم می‌تواند آزاردهنده باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نور مناسب بازدهی مطالعه شما را افزایش می‌دهد. نور کم توانایی پردازش و نگهداری اطلاعات در مغزتان را کم و اضطراب را بیشتر می‌کند.

بهترین رنگ نور برای مطالعه رنگ سفید کمی مایل به زرد است.

🔽 نظم مکانی

طی تحقیقاتی که در ژاپن روی گروهی از افراد انجام شد، کودکان ده ساله ای را که از بهره هوشی تقریبا یکسانی برخوردار بودند، در چند محیط متفاوت قرار دادند. محیط مطالعه نفر اول، اتاقی نامرتب و درهم ریخته بود. اتاق نفر دوم، به میزان کمتری درهم‌ریخته بود و اتاق نفر سوم، کمی منظم‌تر و خلوت‌تر بود و به همین ترتیب تا نفر هزارم که اتاقی کاملا منظم با کمترین وسایل داشت. بعد از پایان تحقیق، محققین متوجه شدند دانش‌آموزانی که در محیط منظم قرار داشتند، نتیجه‌ی بهتری در آزمون‌هایشان کسب کردند. تلاش کنید که هنگام مطالعه یک درس، کتاب‌ها و جزوه‌های درس دیگری روی میز قرار نداشته باشد و اطرافتان را از هر وسیله اضافه‌ای خالی کنید.

🔽 در محیطی که می‌خوابید مطالعه نکنید.

به صورت درازکش، یا روی تخت‌خواب درس نخوانید. تخت‌خواب شما را به خوابیدن ترغیب می‌کند. سعی کنید پشت میز مطالعه درس بخوانید که به نحوه‌ی نشستن روی صندلی‌های خشک آزمون کنکور عادت کنید!

🔰 رهایی از افکار منفی

افزایش تمرکز 3

اگر افکار مزاحم حواستان را از درس خواندن پرت می‌کند، می‌توانید آن‌ها را گوشه‌ای یادداشت کنید و با خودتان عهد ببندید که تا پایان زمان مطالعه به آن‌ها فکر نمی‌کنید. و در فرصتی مناسب بعد از پایان مطالعه به رفع مسائلی که ذهنتان را آشفته کرده بپردازید.

🔰 اعتیاد به گوشی

چک کردن شبکه‌های اجتماعی برای همه ما کاری وسوسه برانگیز است. برای دوری از این وسوسه گوشی خود را هنگام مطالعه خاموش کنید و جایی قرار دهید که در دیدتان نباشد. اگر هنوز هم وسوسه می‌شوید، می‌توانید از خانواده خود بخواهید که تلفن همراهتان را در مکانی دیگر قرار دهند و بعد از اتمام درس آن را به شما تحویل دهند. می‌توانید در پایان مطالعه یا زمان استراحت  گوشی را چک کنید و به تماس‌های مهم پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از برخی اپلیکیشن‌های رایگان که میزان استفاده شما از تلفن‌همراه را محدود می‌کند استفاده کنید.

🔰 برنامه ریزی درسی

یک برنامه دقیق ایجاد کنید و طبق آن پیش بروید. سعی کنید به هیچ‌‌عنوان از برنامه خود دور نشوید. می‌توانید برای ایجاد یک برنامه مناسب از “پلنر” استفاده کنید.

این برنامه می‌تواند صرفا برنامه‌ درسی شما یا تمام فعالیت‌های روزانه شما در ساعات روز را شامل شود. این روش برنامه‌ریزی برای شما مشخص می‌کند که برای مطالعه‌ی هر درس چقدر زمان بگذارید و عوامل پایین آوردن بازدهی و کیفیت مطالعه را شناسایی کنید.

پلنر شما می‌تواند روزانه هفتگی یا ماهانه باشد.

🔽 پلنر روزانه

بهترین روش برای چک کردن برنامه درسی، دنبال کردن برنامه‌ها به صورت روزانه است. هرشب بعد از انجام وظایف آن روز، برای روز بعدتان برنامه‌ریزی کنید. این کار به شما کمک می کند با آمادگی بیشتر و با ذهنی باز به استقبال روز بعد بروید.

🔽 پلنر هفتگی

در پایان هفته، یک برنامه کلی برای هفته جدید داشته باشید. با این کار یک چشم‌انداز کلی نسبت به اهداف هفته پیش رو به دست می‌آورید.

🔽 پلنر ماهانه

نوشتن اهداف کلی ماهانه به شما کمک می‌کند برنامه‌ای شفاف‌ و مشخص برای هفته‌ها و روزهای آن داشته باشید.

◀️ نکته مهم!

سعی کنید برنامه با توانایی‌هایتان مطابقت داشته باشد. از برنامه رویایی و غیرقابل دسترسی دوری کنید؛ نرسیدن به برنامه شما را دلسرد می‌کند.

برای ایجاد انگیزه و امید پس از انجام دادن هرکار آن را در چک‌لیستتان تیک بزنید. تیک زدن وظایف به ایجاد حس مثبت در شما کمک می‌کند.

به برنامه‌ریزی خود پایبند باشید.

موکول کردن انجام وظایف به ساعتی دیگر یا روز بعد موجب فشرده شدن برنامه‌ها و از بین رفتن انگیزه می‌شود، اما اگر موفق به عمل کردن به برنامه نشدید در زمانی بهتر به انجام آن بپردازید. وظایف‌تان را انجام نشده رها نکنید. تعهد به انجام برنامه‌ریزی کلید اصلی موفقیت شماست.

photo_2021-09-15 20.12.47

دکتر محمد سعید اکبری

داروساز و کارآفرین

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.