معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی از رشته‌های موردعلاقه بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی است و هرساله کنکوری‌های زیادی علاقمند به قبولی و تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند. این رشته به بیماری‌های دهان و دندان و پیشگیری و درمان آن‌ها می‌پردازد. رشته دندانپزشکی در پایه دکترای حرفه‌ای قرار دارد و زیرگروه ۱ رشته تجربی در کنکور سراسری است.

🔰وظایف یک دندانپزشک چیست؟

بررسی سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها، جرم گیری، عصب کشی دندان و گذاشتن روکش، جراحی دندان، ارتودنسی، خدمات زیبایی دندان و … از جمله وظایف دندانپزشکان است.

🔰دروس دانشگاهی رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی شامل دو دوره مجزای ۲ ساله و ۴ ساله است که در ۲ سال اول، دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی، ژنتیک، میکروب‌شناسی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، پاتولوژی و ایمنی‌شناسی را می‌گذرانند و بعد از گذراندن این ۲ سال، با شرکت و قبولی در آزمون جامع، وارد دوره تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خود را در زمینه پروتزهای ثابت و متحرک (روکش دندان، دست دندان)، پریودنتولوژی (بیماری‌های لثه و جرم‌گیری)، ترمیمی (پر کردن دندان‌ها و زیبایی دندان)، بیماری‌های دهان و دندان، انواع جراحی دندان (کشیدن دندان)، آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی (مرتب کردن دندان‌ها)، اندودنتیکس (درمان ریشه‌ی دندان)، دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت (عکس‌برداری از دندان‌ها) می‌گذرانند و در نهایت می‌توانند بیماری‌های دهان و دندان را تشخیص داده و در حد یک دندانپزشک عمومی، به درمان بیماری‌ها بپردازند.

درس‌های نظری، عملی و پایان‌نامه، به طور کلی در دوره دندانپزشکی شامل ۲۱۷ واحد است.

🔰ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی

دندانپزشک‌ها می‌توانند بعد از گذراندن دوره دکترای دندان‌پزشکی، در یک رشته تخصصی خاص ادامه تحصیل بدهند. رشته‌های تخصصی دندانپزشکی شامل:

پریودنتیکس یا تخصص بیماریهای لثه و بافتهای نگه دارنده دندان: این افراد در تشخیص بیماری های لثه، گذاشتن ایمپلنت، عملکرد و زیبایی ساختار لثه تخصص پیدا می کنند.

پاتولوژی فک و دهان و صورت یا آسیب شناسی: متخصصان این رشته دندانپزشکی به بررسی نمونه‌های برداشته شده از ضایعات دهان، فک و صورت از لحاظ تشخیص انواع بدخیمی، سرطان و سایر ناهنجاری‌های بافتی می‌پردازند.

ارتودنتیکس یا متخصص ارتودنسی: اصلاح روابط نامناسب فکی و دندانی، تنظیم و بهبود روابط بین دندان‌ها و استخوان‌های سر و صورت و به طور کلی ناهنجاری‌های دندانی و فک و صورت از جمله وظایف یک متخصص ارتودنسی به شمار می‌رود. طول دوره این تخصص رشته دندانپزشکی ۳ ساله است، معمولا بهترین رتبه‌های آزمون تخصص وارد این رشته می شوند.

اندودنتیکس یا تخصص درمان ریشه دندان: متخصصان این رشته دندانپزشکی به درمان‌های ریشه و یا جراحی هایی که معمولا از عهده توانایی‌های دندانپزشکان عمومی خارج است مشغول هستند.

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، جراحی فک و دهان و صورت، رشته دندانپزشکی کودکان و تخصص پروتزهای دندانی هم جزو شاخه‌های تخصصی دیگر رشته دندانپزشکی است.

🔰بازار کار رشته دندانپزشکی

موقعیت شغلی و بازار کار هر رشته تحصیلی از مهم‌ترین بخش‌های آن است و تاثیر مستقیمی بر آینده داوطلب دارد. درآمد بالا و امنیت شغلی یکی از دلایلی است که داوطلبان به سمت رشته‌های پزشکی کشیده می‌شوند و رشته دندانپزشکی هم همان طور که می‌دانید، جزو مشاغل پردرآمد است. با توجه به مهارت و دانش خود می‌توانید درآمد خوبی از این شغل به دست بیاورید.

🔻اهمیت کار عملی در رشته دندانپزشکی

کار عملی و مهارت دست در شغل دندانپزشکی بسیار مهم است و لازم است یک دندانپزشک مهارت خوبی در انجام کارهای ظریف با دست داشته باشد و سریع باشد

هرچقدر هم که یک دندانپزشک مطالب علمی بلد باشد و مطالعه زیادی داشته باشد، ولی در کار عملی و دستی ضعیف باشید دندانپزشک خوبی نخواهد شد.

دندانپزشکی مثل پزشکی نیست که با نسخه نوشتن هم بتوانید درآمد داشته باشید، باید توانایی خوبی در انجام کار عملی داشته باشید. رشته دندان پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است. یعنی شما صرفا اگر نمرات خوبی کسب می‌کنید و باهوش هستید، الزاما دندانپزشک خوبی هم نخواهید شد.

برای مثال برای قوی شدن در کار عملی در درس‌هایی مانند مورفولوژی دهان و دندان و پروتز دانشجویان با گچ کار می‌کنند.

🔰مقایسه رشته پزشکی و دندانپزشکی

رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی، هر دو از رشته‌های محبوب و پردرآمد رشته تجربی هستند و معمولا دانش‌آموزان بین این دو رشته دچار تردید می‌شوند. با ذکر تفاوت‌های این دو رشته به شما کمک می‌کنیم مقایسه درستی از آن‌ها داشته باشید.

دوره تحصیل در رشته پزشکی ۸ سال و در رشته دندانپزشکی ۶ سال است.

در رشته دندانپزشکی با مدرک دکتری عمومی نیز می توانید درآمد بالایی داشته باشید؛ اما در رشته پزشکی برای کسب درآمد بالا باید معمولا به سراغ تخصص بروید.

در رشته پزشکی شیفت های اجباری وجود دارد؛ اما در رشته دندانپزشکی این طور نیست.

در رشته پزشکی افراد با مرگ و میر و آلودگی های مربوط به خون، سوختگی و… در ارتباط هستند؛ اما در رشته دندانپزشکی افراد با این موارد ارتباط کمتری دارند.

فشارها و آسیب‌های جسمانی در رشته دندانپزشکی بیشتر است.

هزینه اولیه برای راه اندازی مطب دندانپزشکی بالاتر است.

اگر انتخاب و هدف شما قبولی در رشته دندانپزشکی است، می‌توانید با داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند و عمل به آن، به هدف خود دست پیدا کنید. با کمک گرفتن از مشاورین حرفه‌ای آکادمی دکتر اکبری، رسیدن به هدفتان را برای خود آسان‌تر می‌کنید.

برای داشتن یک مشاور که در تمام مراحل همراه شما باشد شرایط مشاوره را دنبال کنید.

لینک شرایط مشاوره

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.