هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی

🔰 هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی

اگر به یاد داشته باشید، از کودکی همواره از ما می‌پرسیدند که هدفتان برای آینده چیست؟ چون هدف، برای رسیدن به آینده‌ای بهتر و روشن‌تر واجب است و رابطه مستقیمی بین تعیین هدف و رسیدن به موفقیت وجود دارد

🔰 اما هدف و هدف‌گذاری چیست؟

 هدف همان رویاهای ماست که با قرار گرفتن در مسیر درست، ما را به خواسته‌هایمان می‌رساند. هدف‌گذاری هم اولین قدم برای تبدیل چیزی نامرئی به اتفاقی مرئی است.
 برای داشتن یک هدف‌گذاری درست و اصولی، باید بر سه موضوع اساسی مسلط باشیم:
۱. انگیزه
۲. تمرین کردن
۳. اصول هدف‌گذاری

🔽 انگیزه

موفق شدن رویاییست که به همه انگیزه می‌دهد. هرکس درمورد موفقیت نظر متفاوتی دارد، اما تعریف درست موفقیت از نظر تئوری، وجه مشترک سه اتفاق کاملا متفاوت است. وجه مشترکی که بین این سه اتفاق به وجود می‌آید، موفقیت شما را مشخص می‌کند. حالا این سه غولی که برای رسیدن به موفقیت سر راه ما قرار دارد چیست؟
۱. عبور از موانعی که سر راه ما قرار دارد
۲. عملکرد بهتر از دیگران
۳. عبور از موفقیت دیگران

البته موفقیت یک مقصد نیست. موفقیت مسابقه‌ای نیست که انتها و برنده داشته باشد. موفقیت یعنی رسیدن به هر هدف کوچکی که در زندگی برای خود مشخص کرده‌اید. برای مثال، در این بازه زمانی اگر در پایان روز از عملکردی که در طول روز داشتید احساس برنده بودن به شما دست دهد. این همان موفقیتی است که به دنبالش هستید. موفقیت باعث انگیزه گرفتن برای ادامه دادن می‌شود. در واقع رخ دادن اتفاقات مثبت در زندگی و قرار گرفتن در موضع قدرت شما انگیزه بیشتری می‌گیرید. حالا باید دید شما این احساس قدرت را از چه چیزی می‌گیرید؟ زدن تعداد تست بیشتر، تایم مطالعه بیشتر حتی در حد ده دقیقه، یا اینکه با توجه به شرایطی که در طول روز داشته‌اید بهترین خودتان باشید. در کل هرروزی که بهتر از روز قبل خود باشید، احساس قدرت بیشتری می‌گیرید و این موضوع به شما انگیزه بیشتری می‌دهد

🔽 تمرین کردن

یعنی در طول روز روی مهم‌ترین کارهای آن روز تمرکز کنید و انضباط فردی را به صورت روتین در برنامه خود قرار دهید. یعنی مثلا اگر در یک روز سه ساعت و اگر روز دیگری ۴ ساعت مطالعه دارید، مشخص است که برنامه مشخصی ندارید و از مسیر موفقیت دور می‌شوید. اما اگر ساعت مشخصی را در طول روز یا هفته بنا بر توان مطالعه خود به صورت روتین و ثابت انجام دهید، به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید و به هدفتان می‌رسید. چون از اشتباهات و شکست‌ها تجربه کسب می‌کنید و با این تجربیات، با تمرین و تکرار به چیزی که می‌خواهید می‌رسید.

🔽اصول هدف‌گذاری

شما با پرسیدن چند سوال از خود می‌توانید به این نتیجه برسید که هدف درستی انتخاب کرده‌اید یا خیر. مثلا از خود بپرسید من چرا دنبال این هدفم؟ اصلا هدف من ارزش برنامه‌ریزی کردن را دارد؟ این هدف چه فایده‌ای برای من دارد و از کجا بفهمم در مسیر درستی برای رسیدن به آن هستم؟

🔰 اصول هدف‌گذاری چگونه است؟

برنامه ریزی

هدف باید قابل اندازه‌گیری و مدبرانه باشد، یعنی نمره و رتبه و رشته‌ی دلخواهتان کاملا مشخص است و می‌دانید چه می‌خواهید و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید. مهم است که هدفتان واقع‌بینانه باشد و رویایی نباشد. مثلا اگر روزی پنج ساعت درس می‌خوانید و دنبال رشته‌های تاپ هستید، بهتر است که از رویا خارج شوید!
هدفتان باید قابل‌پیگیری باشد؛ یعنی اندازه و زمان برای هدفتان مشخص باشد که بتوانید یک پیگیری و نقد از روندی که داشته‌اید داشنه باشید.
هدفتان مفید باشد. یعنی برای رسیدن به آن دلیلی داشته باشید که شما را برای رسیدن به آن مجاب کند.

این تکنیک بسیار ساده و در عین حال راه گشاست. هر زمان که احساس کردید ذهن‌تان از مطالعه فاصله گرفته‌ و مشغول پریدن از شاخه‌ای به شاخه دیگر است، با خودتان بگویید حالا این جا باش و توجه‌تان را به جایی که می‌خواهید برگردانید. حالا وقت آن است که تا جایی که می‌توانید این حالت را حفظ کنید و پرش ذهنی بعدی‌تان را کنترل کنید. اما اگر باز هم دچار پرش ذهنی شدید، بار دیگر از همین تکنیک استفاده کنید. با استفاده مستمر از این تکنیک، بعد از مدتی متوجه می‌شوید پیشرفت کرده‌اید و فواصل زمانی بین پرت شدن حواستان بیشتر می‌شود.

◀️ حرف آخر!

حرف آخر اینکه هدف‌گذاری اصولی به شما کمک می‌کند که در مسیر درستی حرکت کنید. یکی از پایه های هدفگذاری صحیح داشتن برنامه و برنامه ریزی اصولی است برای آشنایی با شیوه های برنامه ریزی میتوانید لینک برنامه ریزی به روش بولت ژورنال و درس خواندن با پومودورو را دنبال کنید.

امیدوارم که در تمام طول زندگیتان برای رسیدن به اهدافتان موفق باشید، مخصوصا در مسیر کنکور.

photo_2021-09-15 20.12.47

دکتر محمد سعید اکبری

داروساز و کارآفرین

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

بهبود مطالعه با قانون ۵ ساعت بنجامین فرانکلین

آنچه در این پست میخوانید 🔰 تاریخچه روش ۵ ساعت 🔰 روش ۵ ساعت چیست؟ 🔻 مولفه‌های مهم قانون ۵…

بیشتر بخوانید

روش مطالعه زیست

آنچه در این پست میخوانید شیوه مطالعه درس زیست شناسی 🔰 مهم‌ترین عامل: روزانه مطالعه کردن 🔻 انتخاب روش مطالعه…

بیشتر بخوانید

عوامل کاهش ساعت مطالعه

آنچه در این پست میخوانید ۵ عامل کاهش ساعت مطالعه 🔰 عدم برنامه ریزی یا برنامه نادرست 🔰 افراط و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.