بهبود مطالعه با قانون ۵ ساعت بنجامین فرانکلین

این روزها همه از کم آوردن زمان برای مطالعه کتاب‌های مختلف و یادگیری مهارت‌های جدید شاکی هستند. ممکن است شما هم بخواهید یک کتاب جدید وارد برنامه روزانه خود کنید اما فکر کنید وقت کافی ندارید. یا می‌خواهید یک زبان جدید یا نواختن یک ساز را یاد بگیرید اما زمان کم می‌آورید. در حالی که ۲۴ ساعت، زمان کمی نیست اگر بدانید که چگونه از ساعات آن درست استفاده کنید. قانون پنج ساعت روشی است که از زندگی بنجامین فرانکلین الهام گرفته شده است. فرانکلین یک نویسنده، طنزنویس، سیاستمدار، دانشمند همه‌چیزدان و مخترع بود.

🔰 تاریخچه روش ۵ ساعت

فرانکلین حداقل هر روز، از دوشنبه تا جمعه، یک ساعت را به یاد گرفتن موضوعی جدید و تازه اختصاص می‌داد.

وقتی او به قدر کافی دربارهٔ موضوع انتخابی می‌دانست، به موضوع دیگری می‌پرداخت و در تمام زندگی‌اش این کار و روش را ادامه داد.

آنچه که در زندگی فرانکلین جالب توجه است، پرسش صبحگاهی بود که او هر روز از خود می‌پرسید: «امروز باید چه کاری انجام دهم؟». او بعد از پاسخ دادن به این پرسش و مشخص کردن کارهای روزانه‌اش، شروع به کار می‌کرد و روزانه ۸ ساعت مشغول به کار بود. اما بین کارهای خود تقریباً یک ساعت در روز را به مطالعه و یادگیری هم اختصاص می‌داد.

در نهایت، فرانکلین در پایان روز به سرگرمی‌ها و اوقات فراغت خود می‌پرداخت. اما قبل از خواب و در انتهای روز باید به این سوال جواب می‌داد: « در طول روز چه کار خوب و مفیدی انجام دادم؟». در واقع درباره روز خود و فعالیت‌هایی که انجام داده بود، فکر کرده و آن‌ها را ارزیابی می‌کرد. همین طور در زندگی‌نامه بنجامین فرانکلین به این موضوع اشاره شده بود که همیشه وقتی اطلاعات و دانش جدیدی را به‌دست می‌آورد، آزمایش می‌کرد تا بتواند به‌طور عملی دانشش را به‌کار بگیرد و فرضیه‌هایش را امتحان کند.

بنا به نظر متخصصان در این زمینه، اگر ما قانون ۵ روز و هر روز یک ساعت را رعایت کنیم، هر چهار هفته می‌توانیم مهارت جدیدی یاد بگیریم. فقط باید پشتکار و اشتیاق داشته باشیم.

🔰 روش ۵ ساعت چیست؟

طبق این قانون، اگر از شنبه تا چهارشنبه روزی یک ساعت ‌مطالعه داشته باشید، در پایان هفته پنج ساعت و در سال ۲۰۶ ساعت مطالعه داشته‌اید. این روش مناسب کسانی است که مطالعه کردن برایشان کار سختی است و نمی‌توانند به راحتی کتاب خواندن را شروع کنند.

🔻 مولفه‌های مهم قانون ۵ ساعت

خواندن

منعکس کردن

آزمایش کردن

✅️ خواندن

همه افراد موفق روزانه 1 تا 5 ساعت مطالعه خارج از درس خواندن دارند. ایلان ماسک می‌گوید با مطالعه یاد گرفته چطور می‌شود موشک ساخت و جک ما بنیانگذار علی بابا معتقد است که مطالعه به او انگیزه موفقیت می دهد. اگر شما کنکوری هستید، نیازی به بیش از حد وقت گذاشتن برای مطالعه غیردرسی ندارید. اما برای موفق شدن و کسب آگاهی حتی درمورد مسائلی مثل چگونگی برنامه‌ریزی درسی، چگونگی افزایش تمرکز، شناخت دانشگاه‌ها و رشته‌ها نیاز دارید که حتما درمورد آن‌ها مطالعه کنید. مطالعه درمورد رشد فردی و بالا بردن آگاهی‌تان، شما را به شخصی تبدیل می‌کند که می‌داند به دنبال چه چیزی است و آگاهانه همواره به دنبال یادگیری و پیشرفت است.

یادگیری آگاهانه ویژگی مشترک بسیاری از افراد موفق سرتاسر جهان است و روش‌های گوناگونی برای آن وجود دارد.

✅️ منعکس کردن

این قانون فقط مطالعه کردن را از شما نمی‌خواهد. آنچه مهم‌تر است، یادگیری و انعکاس آنچه که یادگرفته‌اید در زندگیتان است. در مورد چیزی که می‌خوانید فکر کنید و نکات مهم آن را برای خودتان یادداشت کنید.

✅️ آزمایش کردن

نوآوری یکی از ویژگی های افراد موفق است. اما آیا این صفت ذاتی است؟ البته که نه! نوآوری ویژگی است که در پی یادگیری و مطالعه، و به واسطه آزمایش کردن به وجود می آید. پس از امتحان چیزهای جدید نترسید، و اگر در انجام کاری موفق نبودید با روشی جدید آن را امتحان کنید.

🔰 شروع یادگیری، اوج یادگیری است

وقتی شروع به یادگیری چیزی جدید می‌کنیم، ۲۰ ساعت آغازین یادگیری و اقدام برای آن بسیار مفید و سودمند است، چون با محرک تازه‌ای رو‌به‌رو شده‌ایم و مغز ما طوری طراحی شده که نسبت به محرک‌های تازه واکنش زیادی نشان می‌دهد و بیشترین میزان اطلاعات را در مورد آن جذب می‌کند.

به مرور زمان، محرک تکراری و واکنش مغز ضعیف‌تر می‌شود و جریان سریع یادگیری متوقف می‌شود، به این مرحله خوگیری می‌گویند، دوره‌ای که مهارت‌ها را با سرعت کمتری یاد می‌گیریم.

به همین دلیل وقتی درمورد موضوعی جدید مطالعه می‌کنیم، هر چقدر هم پیچیده باشد، یادگیری ما زود و سریع است و انگیزه زیادی برای آن داریم.

🔻دو نکته برای تداوم مسیر

اگر می‌خواهید در این مسیر قدم بگذارید و یادگیری مداوم را شروع کنید، به دو نکته اساسی باید توجه کنید:

میل و شور‌و اشتیاق برای ادامه یادگیری و انضباط شخصی برای تحقق آن.

🔰 روی پیشرفت و بهتر شدن تمرکز کنید، نه فقط خوب بودن

شاید تصور کنید حالا که شرایط فعلی‌تان خوب است و مثلا ساعت مطالعه کافی و تراز مناسبی دارید، همین به معنی موفقیت است و این حرف تا حدود زیادی درست است. اما می‌توان بهتر هم شد و پیشرفت کرد. اگر به‌طور مداوم به‌جای پیشرفت بلندمدت، بر روی کار فعلی خود متمرکز شوید، هرگز شاهد پیشرفت چندان زیادی در زندگی خود نخواهید بود. شاید به نظرتان سخت باشد که 5 ساعت در هفته را به یادگیری چیزهایی اختصاص دهید که نتیجه فوری در زندگی شما ندارد، اما وقتی بعد از گذشت مدتی طولانی، ببینید که در این چندوقت چه پیشرفت‌ بزرگی در درس خواندن داشته‌اید یا چه مهارت‌هایی کسب کرده‌اید، از خودتان ممنون خواهید شد.

🔰 بهترین ورژن خودتان باشید!

 سعی کنید بهترین نسخه ممکن از خودتان را بسازید. به این فکر کنید که برای پیشرفت و رشد شخصی به چه چیزی نیاز دارید. ابتدا آن را شناسایی کنید، بعد آن را وارد برنامه خود کنید و سپس با این روش آن را عملی کنید. خودتان را قبل از شروع ایجاد مهارت جدید و بعد از آن مقایسه کنید و متوجه تفاوت خود با آن‌چه که قبلا بوده‌اید می‌شوید.

از موفق‌ترین افراد جهان الهام بگیرید و 5 ساعت در هفته را صرف یادگیری آگاهانه کنید. مطمئن باشید خیلی زود در مسیر موفقیت قرار خواهید گرفت.

برای دیدن روشهای برنامه ریزی دیگر این لینک را دنبال کنید.

و

اگر برای افزایش ساعت مطالعه خود از روش‌های گفته شده استفاده کرده‌اید اما هنوز نتوانسته‌اید به نتیجه دلخواه خود برسید، بهتر است که از کمک یک مشاور تحصیلی بهره ببرید. مشاوران آکادمی دکتر اکبری، با برنامه‌ریزی روزانه برای شما می‌توانند در بالا بردن ساعت مطالعه‌تان به صورت روزانه کمک بزرگی به شما کنند.

لینک شرایط مشاوره

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

روش مطالعه زیست

آنچه در این پست میخوانید شیوه مطالعه درس زیست شناسی 🔰 مهم‌ترین عامل: روزانه مطالعه کردن 🔻 انتخاب روش مطالعه…

بیشتر بخوانید

عوامل کاهش ساعت مطالعه

آنچه در این پست میخوانید ۵ عامل کاهش ساعت مطالعه 🔰 عدم برنامه ریزی یا برنامه نادرست 🔰 افراط و…

بیشتر بخوانید

چگونه رتبه برتر شویم

آنچه در این پست میخوانید برنامه روزانه دانش آموزان موفق 🔰 بیدار شدن به محض شنیدن صدای آلارم 🔻 با…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.