درس خواندن با تکنیک پومودورو | معرفی بهترین اپلیکیشن برای روش پومودورو

🔰 درس خواندن با تکنیک پومودورو

احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که پیوسته درس خواندن به صورت طولانی بدون ایجاد تایم استراحت بین آن‌ها، چقدر کسالت‌آور است و تمرکز شما را مختل می‌کند. اگر نمی‌توانید به برنامه‌ریزی‌های معمولتان پایبند بمانید، شاید وقت آن رسیده که با روشی جدید به سراغ درس‌هایتان بروید. روش پومودورو با ایجاد فواصل معین و منظم بین وظایف به شما انگیزه بیشتری می‌دهد و ذهنتان را تمرین می‌دهد که بر بازه‌های کوتاه تمرکز کنید.

درس خواندن در بازه‌های کوتاه، کمک می‌کند که همواره بهره‌ور باقی بمانید. مغز ما برای باانگیزه ماندن به ترشح هورمون دوپامین -که به هورمون پاداش نیز معروف است- نیاز دارد. روش پومودرو با انجام کارها در فواصل معین و استراحت‌های چند دقیقه‌ای، به ترشح این هورمون کمک می‌کند.

پومودورو

🔰دلیل نامگذاری روش پومودورو

دانشجویی به نام فرانچسکو چیریلو، در اواخر دهه ۸۰، برای انجام کامل تکالیف درسی‌اش به مشکل برخورده بود. فرانچسکو نمی‌توانست روی انجام کارهایش تمرکز کند و همین باعث شد با خودش عهد ببندد که حداقل ده دقیقه پیاپی روی درس خواندن تمرکز کند. زمانی که فرانچسکو استفاده از این روش را شروع کرد، از ساعت آشپزخانه‌اش که به شکل گوجه فرنگی بود استفاده می‌کرد و به همین دلیل، این روش پومودورو نام گرفت. اگر شمالی باشید حتما می‌دانید که در زبان ایتالیایی، به گوجه پومودورو می‌گویند!

🔰 اصول تکنیک پومودرو چیست؟

بر اساس تکنیک پومودرو، روزتان را به جای تقسیم بر اساس وظایف، بر اساس زمان تقسیم می‌کنید. یعنی زمان‌ خود را به بازه‌‌های ۲۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید و در هر ۲۵ دقیقه، تمرکزتان را به‌طور کامل فقط بر روی همان یک کار بگذارید. اجازه ندهید هیچ چیز دیگری حواس شما را پرت کند و سعی کنید در طول این بازه، با نهایت سرعت و دقت فقط روی کارتان تمرکز کنید.

پس از اتمام ۲۵ دقیقه‌، یک استراحت کوتاه پنج دقیقه‌ای به خودتان هدیه کنید. اما وارد فضای مجازی نشوید که پنج دقیقه استراحت به پنجاه دقیقه تبدیل نشود! پس از چند دقیقه دوباره به مدت ۲۵ دقیقه روی کارتان تمرکز کنید و مثل قبل با سرعت و دقت آن را انجام دهید.

 

بعد از اتمام هر بازه ۲۵ دقیقه‌ای، وقت آن است که یک استراحت طولانی‌مدت داشته باشید. توصیه ما به شما این است که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید و حالا آزادید که به خودتان جایزه دهید و هرکاری که می‌خواهید را انجام دهید تا ذهن‌تان به اندازه‌ای که نیاز دارد استراحت کند.

🔰 ابزار موردنیاز برای تکنیک پومودورو

کاربردی‌ترین چیزی که برای انجام این‌ تکنیک نیاز دارید، یک تایمر است. قبل از شروع کار، برنامه‌هایتان را مشخص کنید و سپس تایمرتان را تنظیم کنید. بهتر است یک جدول تهیه کنید و بعد از اتمام هر بازه ۲۵ دقیقه‌ای و هر استراحت، آن‌ها را تیک بزنید.

 ما برای شما دو برنامه کاربردی هم معرفی می‌کنیم که قابلیت‌های بیشتری دارند و قرار است کارتان را راحت‌تر کنند:

🔽 pomotroid

این برنامه به صورت اختصاصی برای روش گوجه‌ای شما طراحی شده است و طبق روشی که توضیحی داده شد کار می‌کند! با زدن یک دکمه زمان پومودورو آغاز می‌شود و بعد از انجام هر چهار راند پومودورو، یک استراحت طولانی به شما می‌دهد. می‌توانید این نرم‌افزار را به راحتی از طریق این لینک دانلود کنید و امتحانش کنید:

🔽 minimalist

اپلیکیشنی ساده و کاربردی برای برنامه‌ریزی روزانه شماست که مهم‌ترین کاربردش برنامه‌ریزی با روش پومودورو است. دانلود این نرم‌افزار را طریق لینک‌های زیر برایتان آسان کرده‌ایم:

 

در پایان، فراموش نکنید که پومودورو روشی برای کمک به حفظ تمرکز و درس خواندن شماست. اگر تایم بیست و پنج دقیقه‌تان به پایان رسیده اما صفحاتی که مشخص کرده‌اید تمام نشده است، اشکالی ندارد که کاری که در حال انجامش هستید را تمام کنید و بعد به استراحت بپردازید. هدف این است که شما روی کارتان متمرکز باشید و استراحتتان را هم به خاطر داشته باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش تمرکزتان حین درس خواندن این مطلب را مطالعه کنید:

 

راهکارهای افزایش تمرکز

photo_2021-09-15 20.12.47

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

بهبود مطالعه با قانون ۵ ساعت بنجامین فرانکلین

آنچه در این پست میخوانید 🔰 تاریخچه روش ۵ ساعت 🔰 روش ۵ ساعت چیست؟ 🔻 مولفه‌های مهم قانون ۵…

بیشتر بخوانید

روش مطالعه زیست

آنچه در این پست میخوانید شیوه مطالعه درس زیست شناسی 🔰 مهم‌ترین عامل: روزانه مطالعه کردن 🔻 انتخاب روش مطالعه…

بیشتر بخوانید

عوامل کاهش ساعت مطالعه

آنچه در این پست میخوانید ۵ عامل کاهش ساعت مطالعه 🔰 عدم برنامه ریزی یا برنامه نادرست 🔰 افراط و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.