ساعت مطالعه رتبه برترها

چگونه به ساعت مطالعه رتبه برترها برسیم؟

ساعت مطالعه برای کنکور موضوعی حیاتی است، و هرچقدر به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم مهم‌تر هم می‌شود.
همیشه از اهمیت کیفیت درس خواندن گفته‌ایم، اما فراموش نکنید که هرچقدر هم کیفیت درس خواندن شما بالا باشد اما ساعت مطالعه پایینی داشته باشید نمی‌توانید درصد بالایی در کنکور داشته باشید.

در سال‌های گذشته شما می‌توانستید با ساعت مطالعه‌ای در حد ۶ الی ۷ ساعت رشته های تاپ را در دانشگاه‌های خوب قبول شوید، اما کنکور روز به روز سخت‌تر می‌شود و رقابت بین رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی سخت‌‌تر.

814958

🔰 چند ساعت در روز درس بخوانیم؟

 بعد از صحبت با کسانی که در سال‌های اخیر رتبه‌های خوبی داشته‌اند، متوجه می‌شوید که معمولا میانگین ساعت مطالعه این افراد بالاتر از ۱۰ ساعت است.

پس تلاش برای بالا بردن ساعت مطالعه را باید در اولویت خود قرار دهید. با بالا رفتن میانگین ساعات مطالعه، کیفیت درس خواندنتان هم به مرور بهتر می‌شود.

اگر کلاس می‌روید یا ویدیوهای آموزشی می‌بینید، باید دو برابر زمانی را که برای این کارها می‌گذارید، به درس خواندن اختصاص دهید. فراموش نکنید که تمام این کارهای جانبی، تلاشی برای موفق شدن شما در کنکور است. پس نباید باعث کم شدن میانگین ساعات مطالعه شما شود.
شما حتی اگر بهترین منابع را داشته باشید و بهترین کلاس‌های آموزشی را شرکت کنید اما ساعت مطالعه کمی داشته باشید، انگار ماشینی دارید که بنزین ندارد.

برای بالا بردن ساعت مطالعه، اول لازم است بدانید که چرا نمی‌توانید ساعات زیادی درس بخوانید؛ بعد از رسیدن به جواب “چرا”ها، حالا وقتش رسیده به این بپردازید که چگونه ساعات مطالعه را بالا ببرید.

شاید این مقاله در این زمینه کمک کننده باشد(کلیک کنید)

🔻برای خودتان پاداش تعیین کنید

مثلا هر روز صبح با خودتان بگویید که در صورت رسیدن به هدف روزانه خود و رسیدن به ۹ ساعت مطالعه، در پایان روز یک قسمت از سریال موردعلاقه‌تان را به خودتان جایزه خواهید داد. اما حواستان باشد سریالی انتخاب نکنید که قسمت‌های آن خیلی طولانی باشد. دیدن یک سیتکام می‌تواند مناسب باشد. هم اپیزودهای کوتاهی دارد، هم شادی‌بخش است.

تایم باکسینگ2

🔻 انگیزه خود را بالا نگه دارید

شما باید بتوانید در همه حالات روحی، چه خوشحال هستید چه غمگین روحیه درس خواندن خود را حفظ کنید. پس به نفع خودتان است که به محض بیدار شدن، تبدیل به جوکری شوید که همواره لبخند بر صورت دارد و در هر شرایطی با حفظ انرژی مثبت می‌خواهد به هدف خود که قبولی در کنکور است برسد!

🔻 گوشی ممنوع

pretty-european-woman-casual-knitted-sweater-pink-wall-min

حتما خودتان هم به تاثیر تلفن همراه در نابود کردن زمان و ساعاتتان پی برده‌اید. گوشی خود را در دیدرس نگذارید؛ آن را سایلنت کنید و در کمد یا کشو بگذارید. فقط یک سال کمتر از گوشی خود استفاده کنید و نتیجه دوری و دوستی را ببینید!

🔻 به خودتان اکسیژن برسانید

زیاد ماندن در فضای بسته، اکسیژن محیط را پایین می‌آورد و به مرور شما را خواب‌آلود و خسته می‌کند. خستگی باعث می‌شود نتوانید ساعات طولانی روی درس خواندن متمرکز باشید و دائم به استراحت کردن نیاز پیدا می‌کنید. هر چند ساعت یک بار پنجره را باز بگذارید که هوای تازه وارد اتاق شود. یک بطری آب هم کنار خود داشته باشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید.

🔻 گرسنه نمانید!

قبل از شروع درس خواندن، وعده‌های مقوی و سالم میل کنید. درس خواندن با شکمی که از گرسنگی می‌نالد کار سختی است. در زمان‌های استراحت‌تان با خوردن میوه، اوتمیل و اسنک‌های کم حجم اما مقوی، خودتان را تقویت کنید. به مغزتان سوخت برسانید که برای مطالعه کمکتان کند.

🔻 استفاده از زمان‌های مرده

یک مصاحبه با شوماخر قهرمان مسابقات فرمول یک وجود دارد که بسیار تاثیرگذار است. در آن مصاحبه، خبرنگار از شوماخر رمز پیروزی های همیشگی‌اش را می‌پرسد و شوماخر در جواب می‌گوید:

“خیلی ساده‌ست! زمانی که سر پیچ همه ترمز می کنند؛ من برخلاف دیگران گاز می‌دهم.”

اگر کمی روی این جمله تمرکز کنیم، اولین مفهومی که جلب توجه می‌کند، استفاده از فرصت‌ها در زندگی است. زمان‌هایی که دیگران از آن استفاده خاصی نمی‌کنند و ما می‌توانیم با استفاده کردن از آن زمان‌ها متمایز باشیم.

همه ما در طول روز زمان‌هایی داریم که در آن فواصل کار خاصی نداریم و وقت خود را با گوش کردن به آهنگ یا دیدن منظره‌ها، یا دیدن تلویزیون می‌گذرانیم. مثل زمانی که در مسیر بازگشت از کلاس‌ها به خانه هستیم، یا منتظر آماده شدن ناهاریم و می‌توانیم در این زمان‌ها لغات فارسی یا انگلیسی بخوانیم.

🔻 استفاده از زمان‌های طلایی

معمولا هر شخص در زمان‌های معینی از روز توان و انرژی بیشتری دارد. اگر بتوانید این ساعات را به خواندن درس‌های مفهومی و دروسی که برای شما سخت‌تر است اختصاص دهید، قطعا بازدهی بیشتری خواهید داشت. با این کار در کمترین زمان ممکن از پس درس‌های سخت‌تر برمی‌آیید و مقدار بیشتری از زمانتان را ذخیره می‌کنید.

معمولا صبح‌ها زمان طلایی اکثر دانش‌آموزان است؛ البته به شرطی که شب قبل به موقع خوابیده باشند.

🔻 افزایش تدریجی ساعت مطالعه

احتمالا شما هم ضرب‌المثل سنگ بزرگ نشانه نزدن است را شنیده‌اید. و حتما این نکته را هم می‌دانید که عادات مختلف اگر به مرور در افراد ایجاد شوند، ماندگاری بیشتری دارند. برای این که بتوانید ساعت مطالعه خود را بیشتر کنید، به مرور این کار را انجام دهید.

مثلا اگر در روز ۴ ساعت درس می‌خوانید، به طور ناگهانی تصمیم نگیرید که آن را به ۸ ساعت مطالعه تغییر دهید. افزلیش ساعت مطالعه را به شکل پله پله و تدریجی انجام دهید. یعنی ابتدا ساعت مطالعه خود را به ۳ ساعت و نیم تغییر دهید. زمانی که این مقدار از درس خواندن در روز برای شما عادی شد و به آن عادت کردید، دوباره نیم ساعت دیگر هم به این زمان اضافه کنید.

برای افزایش ساعت مطالعه لیستی از زمان‌هایی را که در طول روز برای کارهای غیرمفید صرف می‌کنید، تهیه کنید. سعی کنید آرام آرام این بازه زمانی را کوتاه‌تر کرده و در عوض به ساعت مطالعه خود اضافه کنید. به عنوان مثال اگر قبلا دو ساعت را به خوردن ناهار و شام اختصاص می‌دادید، این زمان را به یک ساعت تغییر دهید؛ با همین اقدام ساده و کوچک می‌توان یک ساعت به زمان مطالعه روزانه خود اضافه کرد.

اگر برای افزایش ساعت مطالعه خود از روش‌های گفته شده استفاده کرده‌اید اما هنوز نتوانسته‌اید به نتیجه دلخواه خود برسید، بهتر است که از کمک یک مشاور تحصیلی بهره ببرید. مشاوران آکادمی دکتر اکبری، با برنامه‌ریزی روزانه برای شما می‌توانند در بالا بردن ساعت مطالعه‌تان به صورت روزانه کمک بزرگی به شما کنند.

لینک شرایط مشاوره

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.