بولت ژورنال چیست | برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

🔰 بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال روشی است که با آن می توانید کنترل زندگیتان را به دست بگیرید و زمان‌تان را مدیریت کنید، به اهدافتان برسید و در کل زندگی تان را بهتر کنید. برای نوشتن بولت‌ژورنال به یک دفتر و یک خودکار نیاز دارید و این شروع ماجراجویی شماست!

در این برهه از تاریخ که اینترنت و شبکه‌های مجازی اطلاعاتی بی‌پایان روی سرمان می‌ریزند و حواس پرتی‌های بی‌شماری برایمان به وجود می‌آورند، داشتن یک بولت‌ژورنال یک پناهگاه است که در آن می توانیم بر چیزی که واقعا برایمان اهمیت دارد تمرکز کنیم.

بولت ژورنال را در هیچ مغازه‌ای نمی‌فروشند چون در اصل یک دفتر برنامه ریزی از پیش طراحی شده نیست؛ بلکه دفتری شخصی‌سازی شده برای اهداف زندگی شماست. و فقط یک دفتر برنامه‌ریزی نیست. با کمک بولت ژورنال می‌توانید عادات غلط، افکار مزاحم و اضطراب‌هایتان را بهبود ببخشید.

در این مقاله به شما ابزاری را معرفی می‌کنیم که در سختی و راحتی، کنکور، کار و خلاصه همه چیز به دردتان بخورد. امیدوارم که در انتهای مقاله شما نیز با من هم‌نظر باشید.

برنامه ریزی بولت ژورنال

🔰 تفاوت بولت ژورنال با دیگر روش‌های برنامه‌ریزی چیست؟

ما معمولا به سختی در تلاشیم تا راهی برای نظم بخشیدن به وظایف و کارهایمان پیدا کنیم. کمی از یک اپلیکیشن برنامه‌ریزی استفاده می‌کنیم، از کاغذهای یادداشت استفاده‌ می‌کنیم، از نوت گوشی استفاده می‌کنیم و در نهایت به نظر می‌رسد همه‌چیز روی هواست. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که یک ایده خوب، یک جمله انگیزشی یا یک نکته کنکوری را گم میکنیم چون آن را روی یک تکه کاغذ جدا نوشته‌ بودیم.

چنین سیستمی یک ترکیب بی‌فایده است که انرژی تان را می گیرد. بولت ژورنال برای این طراحی شده است که از این سردرگمی رهایتان کند و تنها منبع شما باشد. به این معنی که دیگر نیازی نیست مدام دنبال اطلاعاتتان در جاهای مختلف گردید.

اگر شماهم احساس می‌کنید که نمی‌توانید وظایفتان را منظم و منسجم انجام دهید، اگر در پایان روز از خودتان می‌پرسید که چرا به هیچ کدام کارهایتان نمی‌رسید و سعی می‌کنید برای جبران این بی‌نظمی ساعت های بیشتری کار کنید اما به نتیجه نمی‌رسید، بولت ژورنال به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

مزیت یادداشت کردن در دفتر این است که حواس‌پرتی‌های دیجیتال شما را کمتر می‌کند. وقتی دفتر بولت ژورنال را باز می‌کنید، انگار کمی از دنیای بیرون فاصله می‌گیرید. ابرها کنار می‌روند و با وضوح بیشتری به برنامه‌های زندگیتان نگاه می‌کنید!

دنیل لویتین در کتاب “ذهن اصلی” می‌گوید کاری که فوران اطلاعات با تمرکز ما می‌کند، حتی بدتر از تاثیر مصرف مواد مخدر است.

با بولت ژورنال می‌توانید کنجکاوی های مبهم را به اهداف با معنی تبدیل کنید‌. اینکه چطور خواسته‌هایتان را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و در نهایت چطور عملکرد مفیدی داشته باشید. قدم اول برای قبولی در کنکور چیست؟ برای بالا بردن معدل‌تان در ترم بعد باید چه اقدامی انجام داد.

🔰 چگونه بولت ژورنال بسازیم؟

برنامه ریزی بولت ژورنال کنکور

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، تنها چیزی که برای ساخت

بولت ژورنال نیاز دارید، یک دفتر و خودکار است. البته داشتن چند خودکار در رنگ‌های مختلف بهتر خواهد بود، اما مهم‌تراز آن، انگیزه شما برای برنامه‌بخشیدن به زندگیتان است.

🔽 شروع کار با: ایجاد فهرست ذهنی

این‌کار به شما کمک میکند که با کمتر کار کردن بیشتر به دست بیاورید. این روش باعث می‌شود تشخیص دهید باید روی چه چیزی بیشتر تمرکز کنید.

اولین قدم نوشتن بولت ژورنال ایجاد یک فهرست ذهنی از موضوعات مهمی است که قرار است روی آن کار کنید.

برای شروع برگه ای در آورید و از سمت افقی به سه ستون تقسیم کنید در ستون اول تمام مواردی که الان روی آن کار می کنید را بنویسید. در ستون دوم مواردی که باید روی آنها کار کنید را بنویسید. در ستون سوم تمام مواردی را که دلتان می خواهد روی آن کار کنید بنویسید. سعی کنید موارد نوشته شده، کوتاه و خلاصه باشد.

نگاهی دوباره به لیست بیاندازید و هر چیزی را که مهم نیست خط بزنید. با ایجاد این فهرست می‌فهمید کدام از این موارد باید در برنامه‌های اصلی شما باشد و انرژی و زمان خود را روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. چیزهایی باید انجام دهید (مسئولیت‌هایتان) و چیزهایی که دلتان می‌‌خواهد انجام دهید (هدف‌هایتان).

🔰 مفاهیم کلیدی و مهم که برای ساخت بولت ژورنال در نظر گرفته میشود

🔽 فهرست بولت ژورنال

به شما کمک می‌کند تا با استفاده از عنوان و شماره صفحه، هر صفحه را به راحتی در بولت ژورنال پیدا کنید.

فهرست از اولین صفحات بولت ژورنال است و نشان می‌دهد که هر بخش در چه صفحه‌ای است و دسترسی شما به صفحات مختلف را راحت می‌کند.

◀️ روش ساخت فهرست بولت‌ژورنال

می‌توانید بسیار ساده فقط شماره صفحه‌ها و محتوای آن را داخل فهرست بدون جزییات بنویسین. یا می‌توانید با استفاده از جزییات بیشتر آن را جذاب کنید. فراموش نکنید که همان‌طور که جلو می‌روید، باید هر بخش جدیدث که به بولت ژورنال اضافه می‌شود  را وارد فهرست کنید.

◀️ روزنگار

اهداف کوچک روزانه، افکارتان، برنامه‌هایی که قرار است در آن روز انجام دهید را از شب قبل در این بخش می‌نویسید. برای مثال، دروس و فصل‌هایی که قرار است در طول روز بخوانید را در روزنگار ذکر می‌کنید و در صورت انجام آن‌ها را تیک می‌زنید. روزنگار مانند بدنه‌ اصلی سیستم بولت ژورنال است و برنامه‌ی هر روز ماست. می‌توانید هم اتفاقاتی که در طول روز رخ داده و هم برنامه‌هایی که قصد انجام آن در آن روز را دارید در آن بنویسید. با داشتن این اطلاعات برای هر روز، متوجه جزییات و الگوهایی که در روزهای مختلف تکرار می‌شوند می‌شوید و از این طریق، موانع‌تان شناسایی می‌کنید و عادت‌های بهتری را در زندگیتان ایجاد می‌کنید.

◀️ روش ساخت روزنگار

ساده‌ترین روش برای ساخت روزنگار این است که یک صفحه را به هرروز اختصاص دهیم و برای آن تاریخ بزنیم و وظایف آن روز را در آن‌جا بنویسیم. ممکن است به هرروز، چند خط یا دو صفحه اختصاص دهید؛ این موضوع بستگی به نیاز خود شما دارد.

◀️ ماه نگار

چشم‌اندازی کلی از وظایف ماه جاری به شما می‌دهد. ماه‌‌نگار از لحاظ زمان‌بندی و جزییات بین آینده‌نگار و هفته‌نگار قرار می‌گیرد و یک چشم‌انداز از ماه بعد پیش‌روی شما خواهد گذاشت.

◀️روش ساخت ماه نگار

مرسوم است که برای هر ماه دو صفحه کنار هم ایجاد می‌کنیم و اسم ماه رو بالای هر دو صفحه می‌نویسیم. و بعد در یکی از صفحات شماره روزهای ماه را می‌نویسیم. حالا یک دید کلی از ماه، در صفحه اول داریم. در صفحه دوم ماه‌نگار یک لیست از وظایف آن ماه با توجه به چیزی که در آینده نگار نوشته بودیم، ولی با جزییات بیشتری خواهیم داشت. در صفحه اول مهم‌ترین اهداف رو جلوی روز مورد نظر می‌نویسیم. در صفحه دوم بقیه کارهای ماه که روز مشخصی برای آن‌ها تعیین نکردیم، یا کارهایی که از ماه‌های پیش به این ماه مهاجرت کرده‌اند.

◀️ آینده‌نگار

در این بخش از بولت ژورنال، می‌توانید اهداف بلند مدت مربوط به سه ماه تا دوازده ماه آینده را یادداشت کنید. اهدافتان را کلی بنویسید و در این بخش وارد جزییات نشوید. جزییات را برای بخش‌های بعدی بوژو بگذارید.

◀️ مهاجرت

انتقال وظایف انجام نشده یا بی‌معنی به روز یا ماه بعد مهاجرت است. این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بولت ژورنال است که باعث می‌شود کارها طولانی‌مدت عقب نیفتند. بعضی وقت‌ها متوجه می‌شوید که حالا وقت مناسبی برای انجام کارتان نیست و مثلا کارتان را در آینده‌نگار به دوماه بعد منتقل می‌کنید.

◀️ چک لیست

چک لیست لیستی از کارهایی‌ست که قرار است انجام شوند‌ و هرکاری که در لیست انجام شود تیک می‌خورد.

تعدادی پیشنهاد شخصی برای شما داریم که به جذاب شدن و هیجان‌انگیزتر شدن بولت ژورنال و حتی زندگیتان کمک می‌کند:

◀️ اضافه کردن لیستی از کتاب‌ها

لیستی از کتاب‌های موردعلاقه‌تان داشته باشید و به مرور وارد برنامه‌های ماهانه و روزانه‌تان کنید. این کار به افزایش مطالعه شما کمک می‌کند.

◀️ فیلم‌های موردعلاقه

هرگاه تماشای یک فیلم به شما پیشنهاد می‌شود، آن فیلم را به لیست اضافه کنید که فراموشتان نشود.

◀️ عادت سنج

تکرار یک عمل در روزهای متوالی تبدیل به ایجاد یک عادت در شما می‌شود. اگر می‌خواهید یک ویژگی را در رفتارتان ایجاد کنید و آن را تبدیل به عادات همیشگی‌تان کنید در این لیست بگذارید، سپس به مرور به لیست روزانه‌تان اضافه کنید.

برخلاف چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند، بولت ژورنال یه دفتر آماده شبیه بقیه دفترهای برنامه‌ریزی یا پلنر نیست. بولت ژورنال یک دفتر برنامه‌ریزی، مخصوص خود شما با ویژگی های منحصر به فرد شماست. ایجاد جذابیت بصری و استفاده از خلاقیت کمک می‌کند که دفترتان برای شما جذاب‌تر شود.

photo_2021-09-15 20.12.47

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.