عادات رشد فردی

9 عادت روزانه برای رشد فردی

رشد فردی امروزه یکی از نیازهای اساسی زندگی شناخته می‌شود. اگر به سخنان افراد موفق و مشهور توجه کنید، متوجه می‌شوید که آنها موفقیتشان را در گرو رشد فردی می‌دانند. درز واقع رشد فردی، به کلیه اقدامات و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در راستای افزایش موفقیت و بهبود سبک زندگی، انجام می‌دهید. توسعه فردی یکی از زیرمجموعه‌های رشد فردی حساب شده و نخستین قدم از آن به حساب می‌آید. اما در راه رشد فردی قدم‌های دیگری هم وجود دارند که در این مقاله می‌خواهیم آنها را بررسی کنیم.

3572691-min

🔰 اصلاح عادات غلط

اصلاح عادات روزمره یکی از اولین و مهم‌ترین قدم‌هاست. اگر شما الگوی مناسبی برای کار روزانه‌تان در نظر بگیرید، در زمان کوتاهی شاهد رشد فردی خواهید بود. ماندگار کردن چنین عاداتی، تضمین کننده موفقیت شماست. افراد موفق کارهای شگفت‌انگیز انجام نمی‌دهند. بلکه تفاوت یک فرد موفق، با فردی در جست‌وجوی موفقیت تنها چند تفاوت ساده در سبک زندگی است.
به عنوان یک راهکار ساده، کافیست یکی از عادات مخربتان را شناسایی کنید و فقط سی دقیقه را به تغییر آن اختصاص دهید. نیم ساعت زمان کمی به نظر می‌رسد اما نتیجه بزرگی خواهد شد. یکی از منابع عالی برای ایجاد این عادت‌ها، کتاب عادت‌های اتمی از جیمز کلیر است.

🔰 در مورد آن چیزی که می خواهید ارتقا دهید و چگونگی آن؛ شفاف باشید

مهم ترین مرحله، زمانی که می خواهید در رشد فردی به نقطه مطلوب نزدیک شوید، این است که اهداف تان را مشخص کنید. می خواهید به چه چیز برسید؟ دوست دارید چطور تغییر کنید؟ دوست دارید زندگی تان در کدام زمینه ها بهتر شود؟ اگر با ایده های کلی و مبهم در مورد کاری که می خواهید انجام دهید وارد این فرایند شوید، موفق نخواهید شد. همه چیز باید مشخص باشد.
نگویید که می خواهید مسئولیت پذیرتر شوید، بلکه عزمتان را جزم کنید که برای قرار ملاقات های بعدی راس تاریخ و ساعت سر قرار حاضر شوید. نگویید که می خواهید قابل اعتماد تر باشید، بلکه تصمیم بگیرید که کار ها را سر مهلت مقرر انجام بدهید. وقتی اهداف تان مشخص باشند راحت تر متوجه می شوید که در مسیر درست هستید یا خیر.

🔰 تغذیه ذهن و جسم

به تغذیه ذهن و جسمتان توجه کنید. ذهن انسان نخستین مکانی‌ست که در رسیدن به موفقیت و توسعه فردی تاثیرگذار است. قدرت آن را دست‌کم نگیرید. ذهن در بسیاری از اتفاقات چه مثبت، چه منفی تاثیر مستقیم دارد. اینکه سبک فکری شما چطور است و تا چه حد مثبت فکر می‌کنید، روی اتفاقات اطرافتان هم تاثیر می‌گذارد. هر بار اتفاق مثبتی رخ می‌دهد، به افکارتان یک برگشت بزنید؛ احتمالا پشت آن یک فکر مثبت و سازنده بوده است. پس همیشه روح خود را با باورها جملات مثبت تغذیه کنید و در مثبت‌اندیشی تداوم داشته باشید. برای اینکه افکار مثبت را وارد زندگیتان شود از مراقبه، یوگا، مانترا یا هر روش مثبت و تاثیرگذار دیگری استفاده کنید. چنین روش‌هایی ذهن را آماده پذیرش افکار مثبت می‌کنند.
علاوه بر ذهن، جسم هم به تغذیه نیاز دارد. تغذیه به معنی خوردن هر ماده غذایی‌ نیست‌. باید برنامه غذایی سالم و مفیدی برای خود داشته باشید. رعایت چنین برنامه‌ای در طولانی مدت باعث افزایش قدرت جسمی و ذهنی شما می‌شود. با بالا بودن قدرت جسمی، کمتر هم بیمار می‌شوید.

4401904-min

🔰 هرروز رویداد تازه‌ای خلق کنید.

علایق خود را پیدا کنید و در راستای آن، عادات جدیدی را برنامه‌ریزی کنید. اگر به آشپزی علاقه دارید، از کمک کردن به مادرتان برای پخت ناهار شروع کنید و بعد پخت غذاهای جدیدی که تا به حال امتحان نکرده‌اید را در برنامه خود بگذارید. هر اتفاق جدید باعث دریافت تشویق برای خلق رویداد تازه می‌شود. چنین رویدادهایی انرژی زیادی تولید می‌کنند.

🔰 ایجاد و پرورش عادات سالم

7487341-min

عادات روزمره بخش گسترده‌ای از زندگی هر فردی است. اگر بدانید ایجاد کمی تغییرات در عادات روزمره باعث چه تغییرات بزرگی در زندگی‌تان می‌شود، باز هم به سادگی از کنار آن‌ها می‌گذرید؟
شروع رشد فردی مانند کاشت بذر است. کاشت بذر فقط قدم اول است. قدم بعدی نگهداری و مراقبت از بذر کاشته شده است. بذر رشد فردی خود را بکارید و با مراقبت از آن، نتیجه تلاش‌های خود را ببینید.

🔰 ایده‌هایتان را فهرست کنید

برای اینکه در راه خلق عادات و رویدادهای جدید پیوسته پیش بروید، باید ایده‌هایتان را فهرست کنید. داشتن فهرستی از ایده‌های جدید، شما را برای اجرای آن ها تشویق می‌کند. بعد از فهرست کردن ایده‌ها، باید راه انجام آن‌ها را جلوی هر ایده بنویسید. سپس، زمان انجام هر کدام را مشخص کنید. برای هرروز یک رویداد جدید در نظر بگیرید. چنین فهرستی به شما کمک می‌کند تا در مدت کوتاهی به توسعه فردی عادت کنید.

🔰 ورزش

حداقل ده دقیقه در روز را به ورزش اختصاص دهید. مهم نیست که چه ورزشی باشد، مهم این است که تحرک داشته باشید

🔰 مرتب کردن فضایی که در آن قرار دارید

به‌هم ریختگی قدرت تمرکز را از شما می‌گیرد. نظم بیرون باعث ایجاد نظم درونی هم می‌شود.

🔰 کتاب بخوانید

کتاب روح شما را تغذیه می‌کند. همچنین با کتاب خواندن، فرصت کسب اطلاعات زیادی را به دست می‌آورید که خارج از کتاب وجود ندارند. با کتاب خواندن، شما فرصت یک زندگی جدید را به دست می‌آورید.

برای توسعه فردی و ایجاد عادات مناسب در ذهنتان، لازم است به مرحله‌ای برسید که نیاز به موفقیت را در زندگیتان احساس کنید. در این صورت با انجام برخی کارهای مفید که درموردشان صحبت شد به این امر مهم دست پیدا می‌کنید
 نگران نباشید رشد فردی اعتیادآور است. بسیاری از افراد هیچ‌گاه برای یادگیری، رشد و توسعه فردی خود تلاشی نمی‌کنند. اما اگر یک‌بار این کار را انجام دهید، می‌بینید که به تکرار دوباره آن علاقه‌مند خواهید شد.

🔰 عجول نباشید

فراموش نکنید که تغییرات به مرور زمان اتفاق می‌افتد و برای آن عجله نکنید. حتما جمله “رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود” را شنیده‌اید. کافیست که محکم قدم بردارید و متوقف نشوید. هر کسی با توجه به شخصیت خودش، فرصتی برای رشد فردی دارد. بنابراین برنامه‌ای شخصی برای خودتان داشته باشید و خود را با دیگران مقایسه نکنید.

🔻داستان بامبوی چینی

گیاه بامبو در چهار سال اول زندگی خود هیچ نشانه‌ای از رشد از خود نشان نمی‌دهد و فقط یک برگ کوچک در خاک باقی می‌ماند. در طول این مدت شما باید آن را پرورش دهید و دائما آن را آبیاری کنید و سپس در سال پنجم معجزه‌ رخ می‌دهد. گیاه بامبو تنها در عرض شش هفته ۲۷ متر رشد می‌کند.

پس به یاد داشته باشید که نتایج رشد فردی همیشه بلافاصله ظاهر نمی‌شود. حتی پس از تلاش‌های فراوان روزانه و تحقیق و مطالعه، ممکن است باز هم مدتی طول بکشد تا از ثمره‌ی کار خود لذت ببرید. اما در تمام این مدت شما در حال تبدیل شدن به فردی هستید که در اهدافتان است.

شما برای سرعت بخشیدن به این روند به یک متخصص نیاز دارید، آکادمی دکتر اکبری با مشاوره های روزانه، شما را در این مسیر یاری میکند.

لینک شرایط مشاوره

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.