معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی جزو رشته‌های پرطرفدار زیرگروه تجربی است که هرساله داوطلبان زیادی علاقمند به قبولی در این رشته هستند. اگر داروسازی جزو رشته‌های موردعلاقه شما نیز هست، لازم است قبل از هرچیز درمورد آن آگاهی لازم را داشته باشید. با ما همراه باشید که در ادامه با دنیای پیچیده داروسازی بیشتر آشنا شوید.

داروسازی

🔰معرفی رشته داروسازی

همان‌طور که از نام رشته داروسازی پیداست، این رشته نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و هم‌چنین میزان تاثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌‌های بیماری‌‌زا ایفا می‌کند. فرموله کردن، یعنی تبدیل ماده به قرص، کپسول، شربت و… که برای بیمار قابل مصرف باشد، از دیگر نقش‌های یک دکتر داروساز به شمار می رود.

یک داروساز باید به شناخت کامل داروها و خصوصیات و عوارض جانبی آن‌ها احاطه داشته باشد. هم‌چنین آگاه‌سازی مردم درمورد داروها و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها نیز از وظایف یک داروساز است.

🔰تاریخچه علم داروسازی

داروسازی جزو علوم بسیار کهن است و می‌توان رد این رشته را از اولین تمدن های بشری می‌توان دید. حتی کتابی با نام بنکائو جینگ در چین باستان پیدا شده که متعلق به قرن اول میلاد است.

جالب است بدانید که اولین داروخانه در اروپا، در قرن دوازدهم میلادی تاسیس شد و بعد به همه جا گسترش پیدا کرد.

در ایران هم بعد از تاسیس دارالفنون، رشته داروسازی در این مدارس آموزش داده می‌شد و پس از تاسیس دانشگاه تهران، مدرسه دواسازی به دانشکده داروسازی تبدیل شد.
اکنون رشته داروسازی در بیشتر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و جزو رشته‌های پرطرفدار زیرگروه تجربی است.

حالا که با تاریخچه رشته داروسازی آشنا شدید، با هدف این رشته و وظایف یک داروساز آشنا شویم.

🔰هدف از رشته داروسازی

هدف از ارائه و تدریس رشته داروسازی، تربیت افراد توانمندی است که توانایی کشف خاصیت مواد مختلف در تامین سلامت جامعه را داشته و بتوانند بهترین محصول را عرضه کنند. در صورت محقق شدن این تلاش‌ها، نیاز به واردات دارو و عرضه آن‌ها با قیمت‌های بالا نیز کمتر می‌شود و می‌توان در این زمینه به استقلال دست پیدا کرد.

🔰معرفی گرایش های رشته داروسازی

رشته داروسازی بر خلاف تصور عموم، گرایش‌های مختلفی دارد. هر دکترای عمومی داروسازی پس از کسب مدرک کارشناسی داروسازی و پذیرش در‌ آزمون تخصص می‌تواند در آن ادامه تحصیل دهد.

در ادامه به گرایش های رشته داروسازی اشاره می کنیم:

🔻شیمی دارویی

این گرایش رشته داروسازی تا مقطع دکترا در دانشگاه‌های جهان تدریس می شود و یکی از پایه‌ای ترین گرایش های تخصصی این رشته است.

کسانی که از این گرایش داروسازی فارغ ‌التحصیل می شوند، تلاش می‌کنند تا با شناخت ساختار شیمیایی داروها و تجزیه و تحلیل واکنش‌های شیمیایی داروها و تاثیرات داروها بر بیولوژیک بدن انسان نسبت به طراحی، ترکیب، استخراج و شناسایی مواد موثر دارویی بپردازند.

🔻فارماکوگنوزی

هدفی که می توان برای گرایش این رشته تعریف کرد، تربیت متخصصان آگاه به خواص مواد موثر با منشا طبیعی دارویی در گیاهان دارویی است که بتوانند به کشف و استخراج بپردازند.

🔻سم شناسی

دانشجویان این رشته با عناصر و ترکیبات غیر دارویی و سمی و با مسمومیت ناشی از ترکیبات دارویی آشنا می‌شوند.

🔻داروشناسی

این رشته و رشته سم شناسی شباهت‌ها و نکات اشتراکی فراوانی با یک دیگر دارند، اما تفاوت آن‌ها در این است که رشته داروسازی به بررسی اثرات و عوارض دارو‌ها متمرکز است.

🔻فارماسیوتیکس

دانشجویان این گرایش داروسازی یاد می‌گیرند که مواد موثر و درمانی را برای مصرف‌های دارویی به شکل قابل مصرف برای افراد تبدیل کنند. رشته فارماسیوتیکس جایگاه ویژه‌ای در صنعت داروسازی دارد.

🔻داروسازی بالینی

یکی از گرایش‌های جدید در ایران، گرایش داروسازی بالینی است. دانشجویان این رشته دروسی را می‌‌گذرانند که با پزشکی مرتبط است؛ مثلا فیزیوپاتولوژی، سم شناسی بالینی و … را مطالعه می کنند.

فارغ التحصیلان این رشته در کنار پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ارائه مشاوره و خدمات و مراقبت های دارویی به بیماران مشغول می‌‌شوند.

🔻تکنولوژی دارویی

در گرایش بیوتکنولوژی دارویی برای ساخت و تولید انبوه مواد دارویی به دانشجویان دانش و مهارت لازم برای بهره برداری از علوم سلولی – مولکولی، میکروبیولوژی، میکرو ارگانیسم‌ها و ژنتیک آموزش داده می‌‌شود.

🔻داروسازی هسته‌ای یا رادیو فارماسی

دانشجویان گرایش داروسازی هسته‌ای یا رادیوفارماسی با رادیو داروها، روش‌های شناسایی و سنجش، روش تولید رادیو داروها و کاربرد رادیو در تشخیص و درمان و پیشگیری آشنا می‌‌شوند و مهارت‌های استفاده از آن‌ها را نیز کسب می‌‌ کنند.

🔻اقتصاد و مدیریت دارو

هدفی که این گرایش رشته داروسازی دارد، ایجاد کردن توانمندی‌های مدیریتی در شناساندن و حل مشکلات نظام دارویی کشور و ارتقا سطح خدمات نظام سلامت با مدیریت صحیح منابع مالی است.

🔻نانو فناوری دارو

یکی دیگر از گرایش های نوظهور در ایران گرایش نانو فناوری دارویی است. دانشجویان این رشته شناخت و تولید محصولات نانوزیست فناوری را یاد می گیرند.

🔻کنترل دارو

هدفی که از ایجاد این گرایش داروسازی وجود دارد، تربیت متخصصانی است که بر کیفیت انواع مواد اولیه و فرآورده‌های دارویی، بهداشتی و آرایشی، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت فرآورده‌های دارویی نظارت و کنترل داشته باشند.

🔰مزایای داروسازی

بعضی از مزایای شغلی این رشته تحصیلی عبارتند از:

🔻حقوق بالا

این شغل درآمد بالایی دارد و بسته به پیشرفت فرد، حقوقش بیشتر هم می‌شود.

🔻گزینه‌های شغلی خلاق

برای یک داروساز موقعیت‌های شغلی مختلفی از جمله کار کردن در آزمایشگاه‌ها و یا شرکت‌های مختلف وجود دارد.

🔻شغل مستقل

افرادی که مجوز تاسیس داروخانه را بگیرند، می‌توانند به صورت مستقل کار کنند و ساعات کاری خود را خودشان تنظیم کنند.

🔻فضای کاری تمیز

محیط یک داروخانه نسبت به بیمارستان تمیزتر و بهداشتی‌تر است.

🔰معایب رشته داروسازی

داروساز بودن سختی‌های خود را دارد، که برخی از آن‌ها شامل:

🔻آموزش طولانی

فرد برای تبدیل شدن به یک داروساز، باید زمان زیادی درس بخواند.

🔻رقابت بالا

برای موفقیت رقابت زیادی ما بین داروخانه‌ها وجود دارد.

🔻سرپا ماندن زیاد

افرادی که در داروخانه کار می‌کنند، بیشتر اوقات سرپا هستند و کم‌تر می توانند بنشینند و این می تواند آنها را به پادرد، درد عضلات یا بقیه مشکلات جسمی مبتلا کند.

🔻کار با حساسیت و مسئولیت بالا

در این کار حساسیت بالا است به طوری که اگر داروی اشتباه به بیمار بدهید، می تواند سلامتی او را به خطر بیندازد و این چیزی نیست که با عذرخواهی بتوان حل کرد.

🔰بازار کار، درآمد و حقوق

افرادی که در رشته داروسازی فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در کارخانه های داروسازی مانند صنعت ساخت کنترل دارو همچنین در واحدهای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی و یا در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور فعالیت داشته باشند. از جمله کارهای دیگری که می توانند انجام دهند ارائه دادن خدمات دارویی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و مرکزهای آرایشی بهداشتی و خدمات درمانی است. همچنین می‌توانند در بخش معاونت دارو و غذا، مدیریت بازرسی و سیاست‌گذاری‌های دارویی در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها فعالیت داشته باشند. و همان‌طور که می‌دانید فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی، بعد از کسب تجربه لازم و سرمایه کافی می‌توانند برای خود داروخانه تاسیس کنند.

رشته داروسازی رشته بسیار گسترده و البته شیرینی است و اگر شما جزو علاقه‌مندان این رشته هستید، می‌توانید برنامه ریزی روزانه اختصاصی خود را برای قبولی در رشته داروسازی از مشاوران متخصص آکادمی دکتر اکبری دریافت کنید.

برای داشتن یک مشاور که در تمام مراحل همراه شما باشد شرایط مشاوره را دنبال کنید.

لینک شرایط مشاوره

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.