معرفی رشته مهندسی نفت

کنکور یک چالش بسیار مهم، برای داوطلبان در طول دوران تحصیلی‌شان است. وهیچ یک از تلاش‌های پیشین شما دیده نخواهد شد اگر تمام توان خود را برای رسیدن به هدف خود به کار نگیرید. بعد از قبولی در کنکور سراسری، وارد مرحله مهم و سرنوشت‌سازی به نام انتخاب رشته خواهید شد و داوطلبان باید رشته دانشگاهی متناسب با علاقه و استعداد خود را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند. داوطلبان گروه ریاضی در آزمون ریاضی با رشته‌های مختلف مهندسی روبرو هستند. یکی از گرایش‌های مهندسی گروه ریاضی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه داوطلبان قرار گرفته است، رشته مهندسی نفت است. اما مهندسی نفت چیست؟

🔰آشنایی با مهندسی نفت

دانشجویان مهندسی نفت در طول دوران تحصیل یاد می گیرند که چگونه روش‌های استخراج نفت و گاز را طراحی کرده و آن ها را برای بهینه سازی بیشتر توسعه دهند. مهندسی نفت ترکیبی از نوآوری، اکتشاف و گسترش است. این رشته با بسیاری از رشته‌های فنی دیگر مانند شیمی، مکانیک و مهندسی عمران همپوشانی دارد. یک مهندس نفت به تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی می پردازد و می‌تواند رفتارهای مخزن را شبیه سازی کند. و علاوه بر تجزیه و تحلیل می توانند در عملیات خط تولید و حفاری مراکز نفتی هم نقش داشته باشند. رشته مهندسی نفت ترکیبی از دانش های مختلف مانند ریاضیات، زمین شناسی، شیمی، مکانیک، ترمودینامیک و حفاری است. این یعنی رشته مهندسی نفت شامل مفاهیم مختلفی از دانش است. این دوره به داوطلب نحوه اکتشاف، حفاری و بهره‌برداری از فرآیندهای مرتبط با نفت را آموزش می‌دهد. در نظر داشته باشید که مهندسی نفت نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان یک رشته پرطرفدار است. رشته مهندسی نفت به زبان انگلیسی Petroleum Engineering گفته می‌شود و در برخی از دانشگاه‌ها، برای داوطلبان با نام مهندسی قدرت نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام این رشته مشخص است رشته مهندسی نفت به نفت و اکتشاف، استخراج، بهره برداری و حمل و نقل نفت می پردازد.

🔰گرایش‌های رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی

به علت وجود منابع نفت و گاز فراوان در کشور، این رشته جزو رشته‌های مورد نیاز کشور است و افراد زیادی دردانشگاه‌های مختلف در این رشته تحصیل می‌کنند. همچنین با تولید محصولات مستقات نفت و صنایع مرتبط واردات را کاهش پیدا کرده و به جای آن، تولیدات صنایع نفت و گازی مانند مواد پلیمری برای تولید لاستیک، الیاف مصنوعی، کود شیمیایی، مواد شیمیایی افزایش داشته و حتی به کشورهای دیگر صادر هم می‌شود و منبع درآمد خوبی برای کشور است. مهندسی نفت دارای ۴ گرایش مهندسی بهره برداری از منابع نفت، مهندسی مخازن نفت، مهندسی اکتشاف نفت و مهندسی حفاری است.

🔻گرفتن مدرک مهندسی نفت چقدر طول می کشد؟

 اکثر رشته‌های مهندسی زیرگروه ریاضیات در یک دوره چهار ساله به متقاضیان ارائه می شود و مهندسی نفت هم مانند سایر دروس ریاضی چهار ساله است. البته داوطلبان توجه داشته باشند که حداقل زمان تحصیل در این رشته ۴ سال و حداکثر ۶ سال است. دانشجویان رشته مهندسی نفت موظف به گذراندن ۱۴۰ واحد درسی هستند.

🔻فرصت‌های شغلی رشته مهندسی نفت

مهندسین نفت می توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز مشغول به کار شوند. مهندسینی که دارای مدارک عالی دانشگاهی باشند، می‌توانند به عنوان محقق یا مدرس در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مشغول به کار شوند. استخدام در شرکت های دولتی از طریق آزمون استخدامی به صورت کتبی امکان پذیر است و بعد از کسب نمره قبولی در آزمون باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

🔻درآمد رشته مهندسی نفت

این حرفه با وجود داشتن سختی های زیاد، جزو پردرآمد ترین مشاغل به حساب می‌آید. میزان حقوق این افراد با توجه به سمت کاری، سطح تحصیلات، سابقه شغلی و … متفاوت است.

🔻مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز یک مهندس نفت

کسانی که در رشته مهندسی نفت تحصیل می‌کنند و قصد متخصص شدن در این خوزه را دارند، باید ویژگی‌های زیادی داشته باشند. در بخش‌های زیر می‌توانید درباره توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز یک مهندس نفت بیشتر بدانید:
توانایی مدیریت بالا
کار تیمی و مهارت‌های کار گروهی
مهارت‌های ریاضی و تحلیلی
دانش هوش تجاری
توانایی کار در سطح بین‌المللی
توانایی کار در محیط‌های دریایی
توانایی حل مسائل پیچیده
آمادگی جسمانی
توانایی کار در شرایط استرس و فشار
تمایل و توانایی کار از راه دور
توانایی مدیریت یک محیط کاری سخت و فیزیکی
توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان و کارکنان
مهارت‌های IT
مهارت‌های فنی قوی
انگیزه و اشتیاق بالا
انعطاف پذیری و توانایی کار بر روی طیف وسیعی از پروژه‌ها

🔰سوالات متداول در مورد کاربردهای مهندسی نفت

۱. آیا رشته مهندسی نفت برای بانوان وجود دارد؟
بله، این رشته فقط مختص داوطلبان مرد نیست، بلکه برای داوطلبان خانمی که علاقمند به تحصیل در این رشته هستند نیز می باشد.
۲. آیا می‌توان بدون کنکور مهندسی نفت خواند؟
بله، متقاضیان می توانند با توجه به سوابق تحصیلی و نمرات خود در رشته مهندسی نفت در دانشگاه تحصیل کنند.

۳. آیا امکان تحصیل در رشته مهندسی نفت از رشته تجربی وجود دارد؟
خیر. فقط فارغ‌التحصیلان زسرگروه ریاضی می‌توانند مهندسی نفت بخوانند.

۴. آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر در این رشته وجود دارد؟
بله داوطلبان می‌توانند در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند.

۵. مدرک لیسانس مهندسی نفت چند سال طول می کشد؟
همان‌طور که گفته شد، این دوره در مقطع کارشناسی به مدت ۸ ترم طول می‌کشد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیذ اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. اگر شما هم به تحصیل در رشته مهندسی نفت علاقمندید، می‌توانید برای رسیدن به هدف خود و قبولی در این رشته از مشاورین مجرب و متخصص آکادمی دکتر اکبری کمک بگیرید.

برای داشتن یک مشاور که در تمام مراحل همراه شما باشد شرایط مشاوره را دنبال کنید.

لینک شرایط مشاوره

دکتر محمد سعید اکبری

مشاور و مدرس کنکور

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

رشته دامپزشکی

آنچه در این پست میخوانید 🔰دامپزشکی در دانشگاه 🔰 دروس رشته دامپزشکی 🔰 بازار کار رشته دامپزشکی 🔰 شرح وظایف…

بیشتر بخوانید

معرفی رشته مامایی

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه مامایی 🔰 دوره کارشناسی 🔰 شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته‌های مجاز با…

بیشتر بخوانید

رشته اتاق عمل

آنچه در این پست میخوانید 🔰تاریخچه رشته اتاق عمل 🔰وظایف کارشناس اتاق عمل 🔻اسکراب 🔻سیرکولر 🔰 بازار کار رشته اتاق…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.